2100
Sök

Startar ibland, startmotorn klickar

13 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#1
Tjena, nyss köpt bil å såklart blev de en 740- 88. Dock är det något fel på den, när jag startade den för 1 vecka sen gick den igång. Sedan gick det en vecka och då startar den ikke. Allt går ingån, lysen stero interitör osv. Dock startar den inte. Då behövede jag rullstarta den, startade och gick bra, åkte hem, stängde av. Startade utan problem, väntade en dag funkade. Så startade den 1 gång varje dag i 3 dagar i rad. Men när jag väntade 3 dagar så startar den inte, den klickar bara. TAck på förhand smile

21 761 Inlägg
21 december 2013
#2
När det bara klickar så kan du testa att mäta vilken spänning det är på själva batteripolerna, sedan mäter du på polskorna. Är spänningen högre än 10 V vid mätningarna så sätter du mätpinnarna nere på startmotorn, minusmätpinnen sätts på en plåtren yta hos startmotorn och plusmätpinnen sätts på solenoidens gängade del där batterikabeln sitter fastskruvad.

Vid varje mätning ska du alltså vrida nyckeln till startläge. smile

13 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
När det bara klickar så kan du testa att mäta vilken spänning det är på själva batteripolerna, sedan mäter du på polskorna. Är spänningen högre än 10 V vid mätningarna så sätter du mätpinnarna nere på startmotorn, minusmätpinnen sätts på en plåtren yta hos startmotorn och plusmätpinnen sätts på solenoidens gängade del där batterikabeln sitter fastskruvad.

Vid varje mätning ska du alltså vrida nyckeln till startläge. smile

men, vad sgör jag om det är lägre eller högren än 10v, hur ska jag laga felet smile?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 239 Inlägg
21 december 2013
#4
breip skrev:
Tjena, nyss köpt bil å såklart blev de en 740- 88. Dock är det något fel på den, när jag startade den för 1 vecka sen gick den igång. Sedan gick det en vecka och då startar den ikke. Allt går ingån, lysen stero interitör osv. Dock startar den inte. Då behövede jag rullstarta den, startade och gick bra, åkte hem, stängde av. Startade utan problem, väntade en dag funkade. Så startade den 1 gång varje dag i 3 dagar i rad. Men när jag väntade 3 dagar så startar den inte, den klickar bara. TAck på förhand smile

Om du bara startar och stänger av flera dagar i rad så kan generatorn ladda upp batteriet. Det kan vara så att det är nåt som står och drar ström och då blir batteriet till slut urdraget eller så är batteriet sopslut. Kanske är det så att generatorn inte laddar tillräckligt. Lyser laddningslampan när motorn är igång?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
21 december 2013
#5
Om spänningen är exempelvis 10 V eller högre i alla mätningar så kan det vara startmotorn som bråkar, inte helt ovanligt att det blir dålig kontakt inuti solenoiden när den har ett gäng år på nacken och då kan den behöva en ordentlig rengöring.

Är spänningen betydligt lägre än 10 V (kanske ner mot 7-8 V) så kan det möjligen vara någon lindning i startmotorn som kortsluter, men där är jag inte säker. smile

13 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#6
Vettemannen skrev:
breip skrev:
Tjena, nyss köpt bil å såklart blev de en 740- 88. Dock är det något fel på den, när jag startade den för 1 vecka sen gick den igång. Sedan gick det en vecka och då startar den ikke. Allt går ingån, lysen stero interitör osv. Dock startar den inte. Då behövede jag rullstarta den, startade och gick bra, åkte hem, stängde av. Startade utan problem, väntade en dag funkade. Så startade den 1 gång varje dag i 3 dagar i rad. Men när jag väntade 3 dagar så startar den inte, den klickar bara. TAck på förhand smile

Om du bara startar och stänger av flera dagar i rad så kan generatorn ladda upp batteriet. Det kan vara så att det är nåt som står och drar ström och då blir batteriet till slut urdraget eller så är batteriet sopslut. Kanske är det så att generatorn inte laddar tillräckligt. Lyser laddningslampan när motorn är igång?

/Benny

japp den lyser varje gång, känns inte som något drar tjuvel, har kollat allting men inget som kan dra något, men funderar på att köpa ett nytt batteri. Men är ksk som du säger att generatorn laddar upp det varje gång. smile

13 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Om spänningen är exempelvis 10 V eller högre i alla mätningar så kan det vara startmotorn som bråkar, inte helt ovanligt att det blir dålig kontakt inuti solenoiden när den har ett gäng år på nacken och då kan den behöva en ordentlig rengöring.

Är spänningen betydligt lägre än 10 V (kanske ner mot 7-8 V) så kan det möjligen vara någon lindning i startmotorn som kortsluter, men där är jag inte säker. smile

okej så då mäter jag de och kollar vad jag har för nå. Sedan får jag utgå från de, är det tex 10v ska jag rengöra eller köpa en ny smile`?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 239 Inlägg
22 december 2013
#8
breip skrev:
Vettemannen skrev:
breip skrev:
Tjena, nyss köpt bil å såklart blev de en 740- 88. Dock är det något fel på den, när jag startade den för 1 vecka sen gick den igång. Sedan gick det en vecka och då startar den ikke. Allt går ingån, lysen stero interitör osv. Dock startar den inte. Då behövede jag rullstarta den, startade och gick bra, åkte hem, stängde av. Startade utan problem, väntade en dag funkade. Så startade den 1 gång varje dag i 3 dagar i rad. Men när jag väntade 3 dagar så startar den inte, den klickar bara. TAck på förhand smile

Om du bara startar och stänger av flera dagar i rad så kan generatorn ladda upp batteriet. Det kan vara så att det är nåt som står och drar ström och då blir batteriet till slut urdraget eller så är batteriet sopslut. Kanske är det så att generatorn inte laddar tillräckligt. Lyser laddningslampan när motorn är igång?

/Benny

japp den lyser varje gång, känns inte som något drar tjuvel, har kollat allting men inget som kan dra något, men funderar på att köpa ett nytt batteri. Men är ksk som du säger att generatorn laddar upp det varje gång. smile

Lyser laddningslampan varje gång motorn går???????? Den lampan ska ju vara släckt under det att motorn går!!!! Kabelbrott eller sopslut generator skulle jag vilja säga, möjligen dålig jord nånstans.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (22 december 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
22 december 2013
#9
breip skrev:
okej så då mäter jag de och kollar vad jag har för nå. Sedan får jag utgå från de, är det tex 10v ska jag rengöra eller köpa en ny smile`?

Innan vi går vidare med eventuellt ytterligare mätningar så vill jag nog veta mer om det som Vettemannen frågar dig om.

Jag har ju hela tiden utgått ifrån att du har kört bilen ett tag varje gång du har startat den, men om du bara startar motorn och stänger av den direkt så hinner inte batteriet få laddning och efter ett antal starter blir batteriet för urladdat. I så fall är det inte konstigt om startmotorn till slut klickar.

Sedan är även frågan hur man ska tolka ditt senaste svar till Vettemannen angående laddningslampan, lyser den hela tiden även med motorn påslagen så ger inte generatorn laddning.

Först måste vi reda ut de sakerna, annars pratar vi bara förbi varandra och mina råd blir egentligen meningslösa eftersom problemet kanske är något helt annat. smile

13 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
breip skrev:
okej så då mäter jag de och kollar vad jag har för nå. Sedan får jag utgå från de, är det tex 10v ska jag rengöra eller köpa en ny smile`?

Innan vi går vidare med eventuellt ytterligare mätningar så vill jag nog veta mer om det som Vettemannen frågar dig om.

Jag har ju hela tiden utgått ifrån att du har kört bilen ett tag varje gång du har startat den, men om du bara startar motorn och stänger av den direkt så hinner inte batteriet få laddning och efter ett antal starter blir batteriet för urladdat. I så fall är det inte konstigt om startmotorn till slut klickar.

Sedan är även frågan hur man ska tolka ditt senaste svar till Vettemannen angående laddningslampan, lyser den hela tiden även med motorn påslagen så ger inte generatorn laddning.

Först måste vi reda ut de sakerna, annars pratar vi bara förbi varandra och mina råd blir egentligen meningslösa eftersom problemet kanske är något helt annat. smile

Jag startar den inte bara, jag brukar då köra en bit sedan åka hem och stänga av den. Sedan när jag väntar någon dag då börjar den strula... sad

13 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#11
Vettemannen skrev:
breip skrev:
Vettemannen skrev:

Om du bara startar och stänger av flera dagar i rad så kan generatorn ladda upp batteriet. Det kan vara så att det är nåt som står och drar ström och då blir batteriet till slut urdraget eller så är batteriet sopslut. Kanske är det så att generatorn inte laddar tillräckligt. Lyser laddningslampan när motorn är igång?

/Benny

japp den lyser varje gång, känns inte som något drar tjuvel, har kollat allting men inget som kan dra något, men funderar på att köpa ett nytt batteri. Men är ksk som du säger att generatorn laddar upp det varje gång. smile

Lyser laddningslampan varje gång motorn går???????? Den lampan ska ju vara släckt under det att motorn går!!!! Kabelbrott eller sopslut generator skulle jag vilja säga, möjligen dålig jord nånstans.

/Benny

Den startar inte med nyladdat batter, När den stått den och laddat ett par dar. Dock när jag använder den regelbundet så funkar den.

21 761 Inlägg
22 december 2013
#12
Bra, då har vi fått reda på det. Du kan göra mätningarna som jag har föreslagit, men eftersom den inte startar med nyladdat batteri så lutar det nog åt att själva startmotorn bråkar (solenoiden troligen). smile

13 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Bra, då har vi fått reda på det. Du kan göra mätningarna som jag har föreslagit, men eftersom den inte startar med nyladdat batteri så lutar det nog åt att själva startmotorn bråkar (solenoiden troligen). smile

kollade de du sa och kollad lite men allt såg bra ut, då kollade jag vart jorden till startmotorn var, den gick in i en svart tjockkabel med en massa saker. Sedan kom jag till slutet av den och där satt ett relå och de var gjort av metall. Så tryckte de mot jord och starta direkt, Så anntar att förra ägaren inte gjort något åt detta. Så den lär ju ha legat emot metall när den startat.smile Tack för alla svar ! !!!! big_smile


Sök