3186
Sök

Skillnaden på standard bromsar och andra bromsar

12 086 Inlägg
21 december 2013
#21
Bromsa fullt gång efter gång på en bana tex så inser du snabbt att de inte räcker långt smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 december 2013
#22
puttepro skrev:
LeafBox skrev:
puttepro skrev:
Hur har däck med utseende att göra? Alla är väl svarta ? smile

http://www.e90post.com/forums/attachmen … 1248141050
http://grandmighty.com/wp-content/uploa … ltires.jpg

Yes, svarta däck???... smile

Så du ser absolut ingen estetisk skillnad på däcken?
Dessa ser såklart helt normala ut oxå isf? Skulle kunna sitta på en V70 eller hur...

http://i54.photobucket.com/albums/g90/undesiredshoe/alumikan-img600x450-11517355621.jpg
Senast redigerat av LeafBox (21 december 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

239 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#23
LeafBox skrev:

Så du ser absolut ingen estetisk skillnad på däcken?
Dessa ser såklart helt normala ut oxå isf...

http://i54.photobucket.com/albums/g90/u … 355621.jpg

öhmm, motsatsen till lågprofil? Mkt däck, lite fälg?

414 Inlägg
21 december 2013
#24
Har man smala däck på bred fälg så ser det ut sådär

239 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#25
joH900 skrev:
Har man smala däck på bred fälg så ser det ut sådär

ahaa i see, såg ju inge vidare snyggt ut, eller? smile

Vad händer om man har breda däck på smala fälgar dÅ?

414 Inlägg
21 december 2013
#26
Kolla på bilderna som LeafBox la upp på förra sidan så syns det skillnad där

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p3900288

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 december 2013
#27
Puttepro: Byt nick till "Puttenoob" är du snäll smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
21 december 2013
#28
Vilka hastigheter har du testat i?

Kasta på r-däck eller riktig riktigt bra sommar däck och prova en pallnit i 180-200blås och se fall det låser. Sen upprepar du det 6-7 gånger inom 5-10 minuter så ska du se varför man vill ha bättre bromsar.

Sen har iofs skylinen helt okay bromsar ifrån början. Men när man kastar på däck som greppar ordentligt brukar mycket ändras.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

866 Inlägg
21 december 2013
#29
För att förstå bromsar så får man bli lite fysiker i tänket. Bromsar omvandlar rörelse energi till värme energi. Det går till så att friktion producerar värme i mellan två material som trycks emot varandra. omvandlingen mellan rörelse och värmeenergi ligger på 100%. Då tänker man att det är skit bra bromsar ! Men det beror på hur mycket rörelse energi man kan omvandlar till värme som är bromsarnas funktion är ! Då är det trycket på yta och beläggens friktionskoefficient och beläggets area som påverkar värmeproduktionen. (även värmen) Som många original bromsar anpassas för bilen igenom att titta på bilens vikt och hastighet. Det minsta man kan begära är att bilen ska bromsas från topphastighet till stillastående lastad till totalvikten. Då är den mesta av värmen ackumulera i belägg och skivor.
Då man har en lätt bil som med en låg topphastighet och inte körs hårt på en bana så klarar man sig bra med oventilerade skivor. Ökar man vikten på bilen ökar även rörelse energin dock linjärt men ökas hastigheten ökar rörelseenergin i kvadrat. Så en modern bil med topphastighet  på 200 km/h och närmare 2 ton hade samma bromsar överhettat vid 170 Km/h då samma mängd värme har överförts till skivor och belägg då som en bil som höll 100 km/h som vägde 1 ton och stannat. Där emot hade dom bromsarna som satt på den tunga bilen fungerat skapligt bra på den lätta bilen. Dock så hade dom inte varit optimala då dom var för effektiva så dom överskred den friktionen som man har mot väg och däck. Då flyttas värmeproduktionen till ytan mellan däck och vägbana.
Det som är det stora problemet för tillverkarna är at få så linjär bromsverkan då värmen ackumuleras i skivor och belägg. Oftast så ökar fiktionen när bromsarna ökar i temperatur ?? Från 20- 250 grader typ. Med Racing belägg så flyttas oftast det optimala värme området uppåt. Och sen ska man ha bort värmen från bromsarna. Detta kan man få bort på tre sätt Strålning ackumulera och bortledning med annat medium. Strålning är ingen stor bortledning då ytorna är rätt små på skivor. Där emot så är där mycket material i en skiva som kan ackumulera värmen. Och då det sista annat medium !! Luft !! Ventilerade skivor.  Så Det där med att stora skivor är för att öka broms förmågan är inte helt sant utan dom har en bättre förmåga att bli av med värmen. Pallar inte skriva mer nu. Där är ur mycket som helst det där med bromsar..

239 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#30
tekniknissen1 skrev:
För att förstå bromsar så får man bli lite fysiker i tänket. Bromsar omvandlar rörelse energi till värme energi. Det går till så att friktion producerar värme i mellan två material som trycks emot varandra. omvandlingen mellan rörelse och värmeenergi ligger på 100%. Då tänker man att det är skit bra bromsar ! Men det beror på hur mycket rörelse energi man kan omvandlar till värme som är bromsarnas funktion är ! Då är det trycket på yta och beläggens friktionskoefficient och beläggets area som påverkar värmeproduktionen. (även värmen) Som många original bromsar anpassas för bilen igenom att titta på bilens vikt och hastighet. Det minsta man kan begära är att bilen ska bromsas från topphastighet till stillastående lastad till totalvikten. Då är den mesta av värmen ackumulera i belägg och skivor.
Då man har en lätt bil som med en låg topphastighet och inte körs hårt på en bana så klarar man sig bra med oventilerade skivor. Ökar man vikten på bilen ökar även rörelse energin dock linjärt men ökas hastigheten ökar rörelseenergin i kvadrat. Så en modern bil med topphastighet  på 200 km/h och närmare 2 ton hade samma bromsar överhettat vid 170 Km/h då samma mängd värme har överförts till skivor och belägg då som en bil som höll 100 km/h som vägde 1 ton och stannat. Där emot hade dom bromsarna som satt på den tunga bilen fungerat skapligt bra på den lätta bilen. Dock så hade dom inte varit optimala då dom var för effektiva så dom överskred den friktionen som man har mot väg och däck. Då flyttas värmeproduktionen till ytan mellan däck och vägbana.
Det som är det stora problemet för tillverkarna är at få så linjär bromsverkan då värmen ackumuleras i skivor och belägg. Oftast så ökar fiktionen när bromsarna ökar i temperatur ?? Från 20- 250 grader typ. Med Racing belägg så flyttas oftast det optimala värme området uppåt. Och sen ska man ha bort värmen från bromsarna. Detta kan man få bort på tre sätt Strålning ackumulera och bortledning med annat medium. Strålning är ingen stor bortledning då ytorna är rätt små på skivor. Där emot så är där mycket material i en skiva som kan ackumulera värmen. Och då det sista annat medium !! Luft !! Ventilerade skivor.  Så Det där med att stora skivor är för att öka broms förmågan är inte helt sant utan dom har en bättre förmåga att bli av med värmen. Pallar inte skriva mer nu. Där är ur mycket som helst det där med bromsar..

Tror jag förstår upplägget , detta var ett riktigt bra inlägg, och flera andra har ju svarat på det också men kortare.

Det är värmen som bli problemet, kör man inte bana med bilen så klarar man sig på original bromsar smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
22 december 2013
#31
Det är värmen som bli problemet, kör man inte bana med bilen så klarar man sig på original bromsar smile

Ett par riktigt bra belägg i stället för original gör riktigt stor skillnad. Kan vara värt att prova när det är dax o byta.

Rena race belägg klarar mycket högre temperaturer innan dom tappar bromskraft men kräver en viss temperatur innan dom fungerar bra. sånna ska du inte ha men det finns riktigt bra mellan-ting mellan race och standard. Köp sånna.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

239 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#32
myran skrev:
Det är värmen som bli problemet, kör man inte bana med bilen så klarar man sig på original bromsar smile

Ett par riktigt bra belägg i stället för original gör riktigt stor skillnad. Kan vara värt att prova när det är dax o byta.

Rena race belägg klarar mycket högre temperaturer innan dom tappar bromskraft men kräver en viss temperatur innan dom fungerar bra. sånna ska du inte ha men det finns riktigt bra mellan-ting mellan race och standard. Köp sånna.

Tack för tipset! smile

1 948 Inlägg
23 december 2013
#33
Några riktigt bra svar i denna tråden. Vill ändå komma med några tillägg smile

Bromsar som låser sig är itne samma sak som bra bromsar... snarare tvärtom. Kan man ju lika gärna ha en kille som står 100 meter innan kurvan och trycker in ett spett mellan ekrarna på fälgen smile

En väldigt viktig sak som folk glömmer är att du kan inte ha bättre bromsar än däck... däcket måste ju klara av att hålla emot retardationen, med tanke på att dom flesta bilarna bromsar snabbare än dom accelererar och att hjulspinn vid acceleration är ganska så vanligt så förstår ni nu säkert att det krävs bra däck för att få ut effekten utav bra bromsar.

Sen en sista sak, storleken har inte så jättestor betydelse, samma sak med antalet kolvar, fördelen med fler kolvar är det att du får ett jämnar tryck över bromsbelägget. Bromsar är ju dessutom ofjädrad vikt så med för stora bromsar så kan du lätt tappa det du tjänade i inbromsningen senare i kurvan.

Mitt tips till dom som vill ha värre bromsar är att börja med att byta belägg och smörja upp oken (att det även ska i en bra bromsvätska är en självklarhet).
Och att hålla på och köpa slitsade skivor hit och dit det är bara pengar i sjön! -Lägg dom på belägg istället!


Sök