Nu Du..... Nu bör Du tillämpa farsans teorier! Skrivet med glimt i ögat.
Exakt vad jag också skrivit. Gäller bara att tänka efter när och var det ska vara lågt motstånd för ström. Är det inte riktigt lågt motstånd för strömmen hela vägen från batteri, via säkring för glödströmmen, reläkontakterna inuti reläet för glödströmmen, eventuella skarvkontakter, klena oxiderade och eller sönderskakade kablar... ja då får du motstånd, resistans mellan batteri och glödstiftsskenan...
Ska vi försöka oss på en räkning? Antar att varje stift tar ca 8 ampere och att alla är hela, det blir 6 A x 8 = 48 A.
Spänningsfallet 11 - 9 = 2 volt. (11 Volt är antagen polspänning hos batteriet vid glödning)
Ovan nämnda resistans blir då spänning (spänningsfall / ström) 2 / 48 = 0.04 ohm
Resistansen, motsvarar inte kortslutning, men är hyfsat lågt.
En litet förbehåll. 48 ampere gällde hela fungerande stift. Är något kortslutet (inte avbrott / avbränd) så kommer strömmen att bli betydligt större. Och beräkningen en annan,som förmodligen visar att resistansen är än lägre,ja kanske riktigt bra!
Förstår Du? Exakt som din far menade. Låg resistans fram till glödstiften, allt för att mata dessa med så hög spänning som möjligt (lågt spänningsfall på vägen dit). Kunna överföra stor ström utan större förlust fram till förbrukaren / förbrukarna.
Men varje glödstiftens resistans, bestämmer vilken effekt de, var och en, normalt ska utveckla. Och ska absolut inte vara hur lågt som helst. Ex vis: Effekt (P); 12 V x 12 V / 0.04 ohm = 3600 Watt. Jämfört med vanliga elradiatorer i ett hus så skulle det motsvara 3 stycket som går för fullt, för ett enda stift!
Finns inte en chans att det går att tillverka ett sådant stift. Det smälter direkt!
Är resistansen absolut
noll så blir det ingen effektutveckling alls! Är resistansen högre än normalt, så blir det även då effektutveckling, alltid, men kanske så liten att den inte ens går att mäta.
Det som haltar i resonemanget ovan är: hur stort är egentligen spänningsfallet?
Att bryggans spänning endast är 9 volt, tyder endera på:
-att det är för hög resistans i någon av delarna ovan (bråkdel av ohm)
-att batterispänningen sjunker till ett för lågt värde (långt under 12 Volt, eller ca 11.5 för ett riktigt bra batteri)
-att det är ren kortslutning i något av stiften.
Kollade Du verkligen så att varje stift glödde genom att koppla in dem löst en o en med startkablar?
Kortslutning i ett, ja då sjunker spänningen även över de friska stiften, för du får ett relativt stort spänningsfall fram till bryggan.
Mät batteriets polspänning just då du glödar. Återkom.
Angående knackandet. Förmodligen så glöder stiften så där halvdant vid start p g a att spänningen över bryggan är för låg, 9 Volt. Så snart motorn snurrar runt, om än dåligt, värms stiften upp av kompressionen och hålls glödande av förbränningen. Då slutar knacket...
Kommer ihåg en riktigt kall vintermorgon i skogen när min bil, en Passat TDI, vägrade starta. Glapp i glödreläet, visades det sig senare. Nåväl vi plockade ur säkringen till glödströmmen och kopplade en startkabel mellan utgången på säkringen (eller om det var reläets utgång) och batteriet ( Passaten har ingen brygga/skena utan en kabel fram till varje stift)... Gick igång hur fint som helst. Vi tog oss hem.