3823
Sök

Golf 4 1.6 -99 tvärdog

49 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
Hej!

Idag när jag körde min Golf 4 så tvärdog den helt plötsligt vid accerlation i ca 30km/h.
Känslan var ungefär som om man vred om nyckeln.
Det lilla jag förstår säger mig att det borde vara något med tändningen, eftersom det inte finns minsta lilla tendens till att starta.

Elen fungerar i övrigt till 100% i bilen, och det finns gott om kräm i batteriet som är så gott som nytt.

Vilka komponenter är det som kan strula till det för tändningen?
Har förstått det som att denna bilen har en central tändmodul? Finns det några säkringar till denna?

Tändstiften är bytta för runt 50-100 mil sedan.

Läste någonstans att det finns en kroksensor bak i bilen, som ska bryta tändningen vid en krok?
Kan det vara så att den av misstag brytits? Jag har 1200w bas i bagageluckan som vid tillfället spelades högt, tänkte om det kan ha inverkat?

Isånnafall, vart sitter denna särking? Har försökt googla utan resultat.

Tacksam för tips på felsökning!

49 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
uppdatering:

Någon som vet vad säkring nr 29 går till?

http://www.vdubnews.com/wp-content/uplo … il2009.jpg

Enda jag hittat är att det är något med fuel control / engine timing.
Denna har nämligen gått och går så fort jag byter ut den igen. Första jag tänkte var soppapumpen, men det verkar vara nummer 28. Anledningen är att jag dragit kablarna till min stereo brevid bensinpumpssladden, så tänkte att jag kanske råkat klämma den någonstans.

49 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
om någon skulle googla på det här problemet så kan jag också bidra med min slutsats:

Säkring nr 29 har också något att göra med bensinpumpen. Kablarna hade kommit iklämm i högra tröskeln och orsakat kortslutning vilket gjorde att säkringen gick.

Sök