3644
Sök

Audi 100 2.3e -87 Hjälp behöves.

60 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#1
Hejsan har fått tag i en audi 100 2.3e  som jag var och kollade på igår som jag fick gratis.
Han sa att bilen startade bara slänga i ett batteri o lite soppa så gjorde det cirka när man gnuggat halva batteriet så startade bilen upp och utan att tänka på det så hade bilen bara 4 tändkablar så slog av bilen och nu vart den lika segstartad igen.. Känns som att den inte får tillräckligt med soppa i starten. Har ni någon idé ? Några fel som audi brukar ha med tex givare? Är ju audi ägare nu. men Finns det något jag ska kolla på? Så jobbigt att gnugga bilen i minuter och sedan så vill bilen starta.
Skriv gärna era motorrelaterade fel hära så jag kan felsöka efter. Bilen har gått 6 månader sedan och ägaren har kört 4 månader utan problem. Tacksam för svar bilen är 5 mil bort så. Kollat fukt i fördelaren så inget sådant så nämn det inte ens tack! smile


6 165 Inlägg
4 januari 2014
#2
Hej!
Grattis till Audi köpet!-Bästa bilen! Har själv en Audi 100 Avant 2,0E -89 som är inne på  32000mil och som är i närmast nyskick.-Men då sköter jag om den också cool
Som alltid när en motor inte vill starta bör du kolla om den får gnista och soppa.
Får motorn det och luft kan den inte vägra att gå igång.
Så...kolla att stiften ger gnista och att soppa kommer fram till spridarna.
Kolla också att motorn inte läcker luft någonstans genom att spraya startgas på alla slanganslutningar och vid insug och spridare.
Spridarnas O-ringar brukar man få byta ibland. -Men det är lätt fixat!

Sen skulle jag...
Byta fördelarlock och rotor. -Ett måste på en gammal bil!
Byta luftfilter! -Ett måste ! Byts varje år.
Byta olja (helsyntetisk 5W-40)!Byts minst varje år!
Byta oljefilter! Byts i samband med oljebyte.

Viktigt är också att se till att gummipackningen till oljepåfyllningslocket är fräsch.  Minsta lilla läckage här påverkar  tomgången negativt (lärde mig det förra veckan efter att ha kört med olika gamla oljelock i 20 år , tagna på skrotar). Ny packning kostar 30:- på VAG).




https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-37e1eebc8d4304adc02913254f8a3904.jpg
Audi 100 Avant 2,0E -89


60 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Hej!
Grattis till Audi köpet!-Bästa bilen! Har själv en Audi 100 Avant 2,0E -89 som är inne på  32000mil och som är i närmast nyskick.-Men då sköter jag om den också cool
Som alltid när en motor inte vill starta bör du kolla om den får gnista och soppa.
Får motorn det och luft kan den inte vägra att gå igång.
Så...kolla att stiften ger gnista och att soppa kommer fram till spridarna.
Kolla också att motorn inte läcker luft någonstans genom att spraya startgas på alla slanganslutningar och vid insug och spridare.
Spridarnas O-ringar brukar man få byta ibland. -Men det är lätt fixat!

Sen skulle jag...
Byta fördelarlock och rotor. -Ett måste på en gammal bil!
Byta luftfilter! -Ett måste ! Byts varje år.
Byta olja (helsyntetisk 5W-40)!Byts minst varje år!
Byta oljefilter! Byts i samband med oljebyte.

Viktigt är också att se till att gummipackningen till oljepåfyllningslocket är fräsch.  Minsta lilla läckage här påverkar  tomgången negativt (lärde mig det förra veckan efter att ha kört med olika gamla oljelock i 20 år , tagna på skrotar). Ny packning kostar 30:- på VAG).




http://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-37e1eebc8d4304adc02913254f8a3904.jpg
Audi 100 Avant 2,0E -89

Okej ska ta kolla om det kommer fram bränsle, den gav gnista på 5te stiftet utanför, men jag har fixat det nu så det inte gnistrar (nya tändkablar) Bra gnista, Måste troligast vara bensinstopp på något underligt sätt.
När du fått Soppartorsk med bilen vad har då hänt? har den startat på 5l eller var du tvungen och tanka i mera? smile Isånafall så vet man ju problemet! För när den startade en gång så gick den faktiskt oerhört bra fast den gick på 4 cylindrar bara ingen tändkabel på den sista! smile  men får kolla, Soppa tillförsel och höra om BRänslepumpen snurrar! smile Tack för svar!


6 165 Inlägg
11 januari 2014
#4
Hej!
Har aldrig fått soppatorsk!wink
Du ska byta alla enkla grejer som påverkar gnistbildningen; som rotor, fördelarlock och tändstift och kolla att det inte är något läckage vid insug och avgas (spruta på startgas).
Du kan kolla soppatillförseln genom att lossa anslutningen till  bensinfiltret som sitter till vänster i motorrummet. Ser du att soppan sprutar fram där när du försöker starta är åtminstone soppatillförseln okej!

  För ett tiotal år sedan stod jag och försökte att starta bilen men den var jä...svår att få igång. Tog då isär fördelarlocket och kollade hur rotor och ytorna inne i fördelarlocket såg ut och de var mycket slitna. Bytte till ny rotor och fördelarlock (Biltema) och så startade och gick motorn perfekt igen.
Byt också olja (5W-40) helsyntet och filter. Jag har i många år kört med Biltemas 5W-50 olja i min Audifemma men sedan två år tillbaka kör jag med Swedols Q8 olja (5W-40) ,köper på 20lit dunkar då den oljan passar bättre till min andra bil, Audi 3,2lit TT roadster (2004).
Annars har jag inte haft några elektriska problem med min 25 år gamla Audi 100 avant 2,0E, den går perfekt!
Senast redigerat av jaka54 (11 januari 2014)



Sök