kalibo skrev:
Hej!
La ut min bil till försäljning på blocket igår. Den första att kontakta mig angående annonsen var en person som verkar vara bosatt i Storbritannien som säger sig vilja exportera min bil.
Kontakten började med ett SMS från ett utländskt telefonnummer med landsnummer +1. Han ber mig här att vända mig till honom via en @live.com-adress. Han frågade om bilen fanns kvar, när jag servade den senast, hur länge jag ägt den etc.
Jag svarar på frågorna, och han frågar sedan efter mitt lägsta pris. Jag säger då att "Are you in Sweden now? The price is set, but I'm open to discuss the price in person.", varpå han svarar:
"Thanks for your response,Am very much willing to know your price and I need you to understand that i am willing and ready to purchase it right away, put it off the AD site, consider me as your favorite buyer, and Please note that Right now I live in Astor and due to my work as a marine engineer,I will not be able to come to view the bike or come for the pick up but i have a shipper/mover who handles my shipping arrangement anywhere in the world and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London,UK. If possible can you send me some recent picture?, He would be coming for the pickup, after you have received payment, which would be through PayPal,am buying it to my home .
Regards."
Till att börja med är det väl lite skumt att han kallar det "bike". Sen att han vill betala vi PayPal sänker inte direkt misstankarna med tanke på att jag hört att man kan dra tillbaka sina betalningar därifrån, vilket i sin tur skulle leda till en tvist där personen i fråga hävdar att han inte fått bilen.
Har någon annan varit med om det här? Vet någon vad det kan vara frågan om? Luktar verkligen lurendrejerier enligt mig, men vad säger ni?
Tack på förhand!