2374
Sök

Tips på en/två vettiga soppapumpar till en webermaskin?

27 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#1
som topic!
Har slängt ihop en webermaskin till en gammal volvo, och behöver lite tips på var man hittar några vettiga soppapumpar som inte kostar en halv årslön?
Facet känns överprisat, holley är bra men ack så dyra.. Biltema känns lite oseriöst (och ser ut o va kopior på facet, fast med sämre tillverkning) vad finns det för fler alternativ?

Plus i kanten om dom tål e85 också.

340 Inlägg
13 januari 2014
#2
räcker det inte att köra med dubbla volvo pompar? smile

27 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#3
haweri skrev:
räcker det inte att köra med dubbla volvo pompar? smile

Insugningspumpar? Jo, flödet hade räckt till... Men jag är inte så jävla sugen på att byta tankarmatur och byta soppaledningar i nuläget!

Lutar åt facet för 850kr/st i nuläget..

340 Inlägg
14 januari 2014
#4
ja den pumpen som sitter mitt under bien, ta bara två sånna och sätt i koferten brevid varndra, du behöver nog inte krångla med armaturen smile

27 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#5
Tror inte du har fattat riktigt, varken frågeställning eller mitt svar..

Frågeställningen gällde en webermaskin, dvs weberförgasare. Angående mitt svar, så menar jag på att jag vill inte byta tankamatur för att få dit sopparetur från btren..
Det framgår kanske inte riktigt, men det har suttit förgasare tidigare på den skiten! (Vilket betyder att det inte finns nån retur framdragen)
Ska väl inte behöva förklara skillnaden i bränsletryck på en insprutare och en förgasarbil va?


Någon får gärna flika in med ett svar på om det finns retur i tankarmaturen på en 75a?

5 683 Inlägg
14 januari 2014
#6
Ta bara en vanlig insprutningspump och en förgasar-BTR så är det klart. En insprutningspump flödar mer vid 0,3bar bränsletryck än den gör vid 3bar.
En pump levererar inget tryck utan det är BTRen som bestämmer bränsletrycket.

Du behöver inte byta några soppaledningar, dra en retur behöver du däremot göra.

Bör gå att montera en unf-jic skottgenomförning och en unf-jic till slanganslutning i tankarmaturen som retur ifall det finns utrymme.
Har gjort det själv på min 345a för att använda som retur.
Bara gå in på närmsta Swedol och köpa unf-jic i lämpliga dimensioner. Om jag inte minns fel använde jag mig av 9/16" unf-jic skottgenomföring och en unf-jic 90° med 3/4" slanganslutning.



Sök