3210
Sök

Trimning av B230. Tänka på?

193 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Har idag en B230Fk (grova veven, grova stakarna) i delar som ska få sig en rejäl omgång

Det jag ska göra med blocket är:
Tvätta med syra (blir rent både in och utvändigt)
Hona cylindrar
Toppdecka om det behövs
O-Ringa
Nya lager, packningar och kolvringar
Allt från remhjul till tryckplatta ska balanseras och viktmatchas.

Har en 531 topp som det ska i natriumkylda avgasventiler
Ska planas så den är rak.
Hårdare ventilfjädrar
Slipa ventiler och ventilsäten
VX-Kam

Har även en M90 låda som ska få kortade lägen.

Allt detta är inköpt, bara arbeten som ska göras och betalas.

Nu till min fråga, är det nåt speciellt jag behöver tänka på?
Ber alltså INTE om trim recept, vill bara inte missa nåt så man får riva motorn ett antal gånger i onödan....


Tacksam för svar
MVH asjohem


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 januari 2013
#2
Asjohem skrev:
Hej!

Har idag en B230Fk (grova veven, grova stakarna) i delar som ska få sig en rejäl omgång

Det jag ska göra med blocket är:
Tvätta med syra (blir rent både in och utvändigt)
Hona cylindrar
Toppdecka om det behövs
O-Ringa
Nya lager, packningar och kolvringar
Allt från remhjul till tryckplatta ska balanseras och viktmatchas.

Har en 531 topp som det ska i natriumkylda avgasventiler
Ska planas så den är rak.
Hårdare ventilfjädrar
Slipa ventiler och ventilsäten
VX-Kam

Har även en M90 låda som ska få kortade lägen.

Allt detta är inköpt, bara arbeten som ska göras och betalas.

Nu till min fråga, är det nåt speciellt jag behöver tänka på?
Ber alltså INTE om trim recept, vill bara inte missa nåt så man får riva motorn ett antal gånger i onödan....


Tacksam för svar
MVH asjohem

mät in kolvringarna och sätt inte gapen å samma håll.
å glöm inte att smörja in allt när du monterar det smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

193 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#3
turboforssen skrev:
Asjohem skrev:
Hej!

Har idag en B230Fk (grova veven, grova stakarna) i delar som ska få sig en rejäl omgång

Det jag ska göra med blocket är:
Tvätta med syra (blir rent både in och utvändigt)
Hona cylindrar
Toppdecka om det behövs
O-Ringa
Nya lager, packningar och kolvringar
Allt från remhjul till tryckplatta ska balanseras och viktmatchas.

Har en 531 topp som det ska i natriumkylda avgasventiler
Ska planas så den är rak.
Hårdare ventilfjädrar
Slipa ventiler och ventilsäten
VX-Kam

Har även en M90 låda som ska få kortade lägen.

Allt detta är inköpt, bara arbeten som ska göras och betalas.

Nu till min fråga, är det nåt speciellt jag behöver tänka på?
Ber alltså INTE om trim recept, vill bara inte missa nåt så man får riva motorn ett antal gånger i onödan....


Tacksam för svar
MVH asjohem

mät in kolvringarna och sätt inte gapen å samma håll.
å glöm inte att smörja in allt när du monterar det smile

Tack smile
Vet du ungefär hur stort gapet ska va på ringarna?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 januari 2013
#4
Asjohem skrev:
turboforssen skrev:
Asjohem skrev:
Hej!

Har idag en B230Fk (grova veven, grova stakarna) i delar som ska få sig en rejäl omgång

Det jag ska göra med blocket är:
Tvätta med syra (blir rent både in och utvändigt)
Hona cylindrar
Toppdecka om det behövs
O-Ringa
Nya lager, packningar och kolvringar
Allt från remhjul till tryckplatta ska balanseras och viktmatchas.

Har en 531 topp som det ska i natriumkylda avgasventiler
Ska planas så den är rak.
Hårdare ventilfjädrar
Slipa ventiler och ventilsäten
VX-Kam

Har även en M90 låda som ska få kortade lägen.

Allt detta är inköpt, bara arbeten som ska göras och betalas.

Nu till min fråga, är det nåt speciellt jag behöver tänka på?
Ber alltså INTE om trim recept, vill bara inte missa nåt så man får riva motorn ett antal gånger i onödan....


Tacksam för svar
MVH asjohem

mät in kolvringarna och sätt inte gapen å samma håll.
å glöm inte att smörja in allt när du monterar det smile

Tack smile
Vet du ungefär hur stort gapet ska va på ringarna?

ne kommer inte i håg sad men det är bara att googla smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 Inlägg
23 januari 2013
#5
Kolvringsgap , minst 0,4mm om du skall ladda turbo MERA....men titta gärna på Total Seal ringar...smile

Mvh// Tomas Gustafsson
www.gsonpower.n.nu

486 Inlägg
24 januari 2013
#6
Asjohem skrev:
Det jag ska göra med blocket är:
Tvätta med syra (blir rent både in och utvändigt)
Hona cylindrar
Toppdecka om det behövs
O-Ringa
Nya lager, packningar och kolvringar
Allt från remhjul till tryckplatta ska balanseras och viktmatchas.

Toppdecka ska du absolut göra. Inget att tveka på.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
16 januari 2014
#7
Lånar tråden bara snabbt, har en b230f hemma som är turbokonverterad och klar, är det värt att lägga pengar på trimning på den, eller är det värdare att köpa sig ett FK block?
(Det är oljekylda kolvar på turbokonverterade)



Sök