3338
Sök

Trasig spännrulle kamrem 2.5tdi nån som varit med om det tidigare?

3 259 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej på er! Har bytt topp på en bil med kamremsras, en 2,5tdi (VW) som kamremmen gått av alldeles för tidigt på, i botten nere vid veven där kamremmen går hittade jag två stycken småbitar av aluminium, började leta vart dom har kunnat komma ifrån, såg då att visaren som sitter på spännrullen var borta! Den har gått av och antagligen hamnat mellan kamremmen och ett kamremsdrev(ser också ut så på remmen).

Tittade på spännrullen till pumpen (som sitter på andra sidan av motorn och har en egen rem), det visade sig att den visaren på spännrullen också var av!?!

Det är VAG orginal reservdelar också..

Nån som vet om detta hänt tidigare?

Mvh/Jon

Pumpremspännaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81359/81359-5924ebf3a7ed0db3b7c133d78f54f884.jpg

Kamremspännaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81359/81359-b4f25497308cd9c36965175d60211a03.jpg

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

604 Inlägg
14 juni 2012
#2
Feljusterad rem så spännaren slår i sina bottenlägen blir min gissning

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
14 juni 2012
#3
jag har varit med om detta, omöjligt att se vad det beror på.

men gissningsvis är det felspänd rem eller felmonterade grejor. fabrikationsfel är sällsynt


3 259 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#4
Ja det måste ju bero på att den bottnar, men grejorna är ju näst intill omöjliga att montera fel så jag undrar om nåt annat har kunnat få dom att bottna.. Lär man väl aldrig få veta men det är kul att klura lite! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 juni 2012
#5
Hände på tidigare vw arbetsbil. Kamrem bytt hos vw verkstad ca 1700mil innan. Blev ny motorn.

Borde inte kunna hända på en bil där man följer service manualen till punkt o pricka.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

3 259 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#6
Var med om detta igen. Köpte en transporter som var "rasad" men det var spännrullen till pumpremmen som gått sönder. Exakt samma fel som på den förra.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 januari 2014
#7
Man byter väl spännare när man byter rem? Är det någon som kanske skitit i det?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

3 259 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#8
Ja man ska ju göra det! Kan ju hända att nån struntat i det...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sothora <3
1 201 Inlägg
15 januari 2014
#9
blir så när man spänner den åt fel håll.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

3 259 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#10
Men det är väl pilar på dom så man inte ska kunna spänna åt fel håll?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 januari 2014
#11
kan bli så även om man spänt åt rätt håll.


Sothora <3
1 201 Inlägg
16 januari 2014
#12
står en notering om det i tex autodata... pilarna går ihop oavsett håll man drar dom..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

3 259 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
#13
Tänkte mer på den instansade pilen i materialet, eller kanske bara är på nyare vag spännrullar som det är så...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sothora <3
1 201 Inlägg
17 januari 2014
#14
beror nog på vart man köper den.

Men finns en notering i autodata om det.

Rullras beror på att rullen är spänd åt fel håll.. eller för hårt så den slår i botten.

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök