2832
Sök

Volvo 945 FTT b230ft drar olja och kylarvatten

755 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
Tjena, har en 945 FTT som tar både olja och vatten.
Jag märkte att han blå rökte på tomgång, sen började han vit röka, men han ryker aldrig något när man kör bara när man står på tomgång eller backar.
Jag skulle serva bilen med olja filter tändstift, då ser jag att det är tomt med vatten i expansionkärlet, samt ingen olja på stickan.
Böt filter och olja, nu är det olja på stickan fast bilen blåröker fortfarande. (turbo ras?)

Fyllde på glykol i expansionskärlet, men det har inte gått runt till kylaren, allt är i expansionskärlet (luft i systemet?)
bilen blir varm och håller värmen, men verkar inte vara någon glykol i slangarna. Bubblar i expansionskärlet när man klämmer på slangarna, men bubblar ingenting när bilen är igång.

Ska det vara så eller är det luft i systemet? I sådana fall vad är enklaste sättet att lufta?
Jag är en bilamatör så kan inte så värst mycket om bilar.
-Max

If you want to win, You mustn't loose.

42 Inlägg
22 december 2012
Luftning: 
Värmen på max, ta bort locket till expansionskärlet låt stå tills bilen går upp i temp samt kolla om det sjunker i kärlet.

44 Inlägg
23 december 2012
Hur såg den gammla oljan ut?

- Emil

755 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
den såg mörk ut, ingen vatten olje mix grädd

44 Inlägg
23 december 2012
Okej, Om turbon är kass såbrukar det vara vit rök. Var det länge sedan du bytade olja och kollade vattnet?

755 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
volvo85740 skrev:
Okej, Om turbon är kass såbrukar det vara vit rök. Var det länge sedan du bytade olja och kollade vattnet?

jag böt oljan förra helgen, samt fyllde på vattnet, men allt fastnade i expansionskärlet

Pim_Pim
23 december 2012
Ta bort kylarslangen som går till termostaten, sen kan du börja hälla i vatten i expansionskärlet tills det börjar rinna över i slangen. Sätt dit slangen igen o starta utan locket.

Det brukar fungera när vattnet inte vill åka vidare. : )

755 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
Ta bort kylarslangen som går till termostaten, sen kan du börja hälla i vatten i expansionskärlet tills det börjar rinna över i slangen. Sätt dit slangen igen o starta utan locket.

vilken utav slangarna är det? den nedre eller övre slangen?

Pim_Pim
23 december 2012
MSpader skrev:
Pim_Pim skrev:

Den övre.

755 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
MSpader skrev:
Pim_Pim skrev:

Den övre.

sen ska jag bara fortsätta hälla i, i expansionskärlet? det borde ju svämma över

Pim_Pim
23 december 2012
MSpader skrev:
Pim_Pim skrev:
MSpader skrev:

Den övre.

sen ska jag bara fortsätta hälla i, i expansionskärlet? det borde ju svämma över

Du får hälla i lite lagom, du behöver ju inte ösa på för fullt.

755 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
MSpader skrev:
Pim_Pim skrev:

Den övre.

Du får hälla i lite lagom, du behöver ju inte ösa på för fullt.

jo det förstås big_smile men om inte vattnet som är i expansionskärlet går ner i kylaren så kommer det ju inte gå i så mycket vatten som går i.

577 Inlägg
23 december 2012
Jag tycker det låter som ett klockrent fall utav trasig toppackning.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

755 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
risodlarn skrev:
Jag tycker det låter som ett klockrent fall utav trasig toppackning.

vet inte, inga avgaser i expansionskärlet, inge olje mix. men det kan vara toppackningen

600 Inlägg
21 januari 2014
Hittad du problemet?

755 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
ErsdaHL skrev:
Hittad du problemet?

Det var turbon som var slut

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187775/187775-c15d2e9f89adfe0e92b8fdbd9446eac0.jpg

Var en mer gråaktig rök som uppstod när oljan och vattnet förångades
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187775/187775-115a5c5665e518e90cd4b2c23f279e69.jpg

600 Inlägg
21 januari 2014
hmm undra om det är samma på bilen jag nyss hämtat...

755 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
ErsdaHL skrev:
hmm undra om det är samma på bilen jag nyss hämtat...

bara att släppa på downpipen och kolla om det ligger olja i avgashuset, vid turbinen etc, oftast nån som kört med bilen och stängt av den utan att kyla ner turbon så att returen koksar igen och trycker ur sig oljan via packningen

2 174 Inlägg
21 januari 2014
MSpader skrev:
Jag märkte att han blå rökte på tomgång, sen började han vit röka, men han ryker aldrig något när man kör bara när man står på tomgång eller backar.
Jag skulle serva bilen med olja filter tändstift, då ser jag att det är tomt med vatten i expansionkärlet, samt ingen olja på stickan.
Böt filter och olja, nu är det olja på stickan fast bilen blåröker fortfarande. (turbo ras?)

Fyllde på glykol i expansionskärlet, men det har inte gått runt till kylaren, allt är i expansionskärlet (luft i systemet?)
bilen blir varm och håller värmen, men verkar inte vara någon glykol i slangarna. Bubblar i expansionskärlet när man klämmer på slangarna, men bubblar ingenting när bilen är igång.

Ska det vara så eller är det luft i systemet? I sådana fall vad är enklaste sättet att lufta?
-Max

Vid turbo ras blir bilen seg o slö. Både olja o vatten kan försvinna,  oftast oljan.

När blockpackningen går kan han ta in olja i vattnet,  vatten i förbränningem eller olja i vattnet.  Kan gå sönder på olika ställen med olika konsekvenser.

Bara känna på turbon när den är kall efter glapp och göra ett komptest,  ryck soppa säkring och full gas för rätt värde

755 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
hangman skrev:
MSpader skrev:

-Max

Vid turbo ras blir bilen seg o slö. Både olja o vatten kan försvinna,  oftast oljan.

När blockpackningen går kan han ta in olja i vattnet,  vatten i förbränningem eller olja i vattnet.  Kan gå sönder på olika ställen med olika konsekvenser.

Bara känna på turbon när den är kall efter glapp och göra ett komptest,  ryck soppa säkring och full gas för rätt värde

hhaha det här var ett år sen, turbon var helt slut tongue

Sök