3455
Sök

Kopplingsbyte skoda pickup -98

150 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
Tjena!

Jag fick en skoda pickup -98 med en 1.3L bensin motor igår men kopplingen är tvär slut.
Såhär ser den ut: http://i44.tinypic.com/11jap00.png http://i41.tinypic.com/6zaiio.jpg

Kan det vara nånting annat än kopplingen för lägger man i 2an och går direkt till 4an och gasar så varvar den bara utan att ta nåt. Kan man byta kopplingen själv? Såg en video på någon snubbe som bytte kopplingen jävligt lätt. Eller är det värt att lämna in den för 3500kr för ett kopplingsbyte?

Tacksam för svar smile

8 Inlägg
21 januari 2014
Du kan byta koppling själv men det kräver att du inte har tummen mitt i näven.
Det kan vara växellådan som krånglar med. Är det bara i 4an som den "varvar"? Eller är det samma sak i andra växlar när du drar på med lite gas? smile

150 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
Nejdå, tog bara 4an som exempel. Men det kostar 3500kr att få en ny koppling monterad och sen 2000kr med skatt och besiktning. Är det värt att lägga ner dom pengarna?

8 Inlägg
21 januari 2014
Det är ju helt upp till dig vad du vill lägga, 3500 är ju inget överpris direkt smile
sen dom andra 2000 kan ju kännas som onödiga pengar. För man får ju ingen vidare valuta för dem. Hade det varit min bil hade jag bytt koppling själv. Hade jag känt mig mer osäker än jag gör så hade jag helt klart lämnat iväg den. smile
Senast redigerat av adamlindfors (21 januari 2014)

1 020 Inlägg
22 januari 2014
Väldigt simpel bil att byta koppling på.
Billig koppling på mr auto för 1000 kr o uppåt.
Sen är det klart upp till dig vad du värderar din tid till, tar ju en stund beroende på vilken utrustning du har o kunskap.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

150 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
Aa har tyvärr ingen utrustning just nu men har snackat med en polare som har lyft och lite grejer så kanske kan fixa den där. Är det dåligt att köpa en koppling från skroten för 500kr? Så bilen blir så budget som möjligt.

1 020 Inlägg
23 januari 2014
Det är ju ett snålalternativ, visst kan man göra det.
Tänk på o ta från rätt årsmodell finns nån ändring mellan 98-99..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

8 Inlägg
23 januari 2014
Du kan ju ha tur och hitta en koppling som är i princip i nyskick. Du har i regel dock bara 2 veckors garanti på skroten så se till att inte köpa en halvdan.. Många skrotar kör originalpris delat på 2. Om så är fallet så hade jag satsat på en helt ny som du vet är utan defekter och som du får garanti på

Sök