3982
Sök

Volvo B230, laddtrycket stiger med varvet!?

114 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
#1
Lite laddtrycks problem här då.
Når vad jag tror är "max-ladd" ca. 0.8bar vid ca. 3500rpm, sedan vid ca. 4500rpm börjar laddet att stiga.
Vid ca. 6000rpm har jag släppt av då laddet vart över 1.5bar.
Hade tidigare en pysventil inkopplad då med ett "max-ladd" på ca. 1bar och ca. 1.5bar runt 5500rpm.
Med andra ord likadant som nu men skalan uppflyttad ca. 0.2bar.

Problemet uppstår alltså på en B230, med:
Megasquirt
Portad 531 topp
940 Grenrör
T3/T4 turbo
3" dp

Vad kan det vara som spökar? Wg:n?


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
14 november 2013
#2
låter som wg står öppen eller att någon avlastningsventil står öppen

eller så är det för litet wg hål. eller för hårt spännd så den inte släpper ut tillräckligt med avgaser.

Kör fort så hinner inget hända...

114 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
#3
Om den skulle stå öppen skulle det inte bli lägre ladd då?
Eller menar du att den stänger när det börjat varva?
Orsak?

För litet hål? Ny wg eller vadå?

För spänd, kan den alltså klara av det på 4000rpm men inte 5000rpm?
Isf om jag skulle släppa på den skulle jag ju inte ha fullt ladd förns  väldigt sent.


114 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#4
Ingen som har något att tillföra?
Kan ju tillägga att jag har en intern wg.


Avstängd
1 418 Inlägg
17 december 2013
#5
TWR skrev:
Ingen som har något att tillföra?
Kan ju tillägga att jag har en intern wg.

många får skenladd med t3/t4 turbon för hålet i wastegaten är för litet så avgaserna tvingas genom turbinen istället.
så slipa upp hålet men se till att locket tätar så kommer det bli bra:)

114 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#6
Jag kanske är korkad men vart finns detta hål?
Ska jag alltså öppna wg:n?


Avstängd
1 418 Inlägg
30 december 2013
#7
TWR skrev:
Jag kanske är korkad men vart finns detta hål?
Ska jag alltså öppna wg:n?

om du kollar i hålet där downpipen är på skruvad på turbon så ser du en lucka det är wastegaten och det hålen luckan täcker brukar vara för litet så man får slipa upp det

114 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#8
Haha ja jag förstod det när jag tittade lite.
Tack för svaret och ursäkta min dumma fråga smile


Avstängd
1 418 Inlägg
30 december 2013
#9
TWR skrev:
Haha ja jag förstod det när jag tittade lite.
Tack för svaret och ursäkta min dumma fråga smile

inte lätt att veta alla gånger man tror ju grejerna man köper ska funka direkt utan modifiering:P

114 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#10
Har nu slipat upp hålet, var tidigare ca 16mm och är nu ca. 23mm.
Men problemet kvarstår, fast "skalan" nerflyttad ca. 0.2bar.
så har stabilt ladd på ca.0.7bar upp till ca. 4000rpm och när jag har varvat ur maskin är laddet uppe på ca. 1.3bar.
Vad beror det på? Några teorier?


Avstängd
1 418 Inlägg
24 januari 2014
#11
TWR skrev:
Har nu slipat upp hålet, var tidigare ca 16mm och är nu ca. 23mm.
Men problemet kvarstår, fast "skalan" nerflyttad ca. 0.2bar.
så har stabilt ladd på ca.0.7bar upp till ca. 4000rpm och när jag har varvat ur maskin är laddet uppe på ca. 1.3bar.
Vad beror det på? Några teorier?

kör du med båda slangarna på klockan? eller kör du bara ena?

Avstängd
1 418 Inlägg
24 januari 2014
#12
kan du ta bort mer i hålet eller täcker inte brickan längre då?

även klockan kan ju va lite mupp på dessa kina agg:/

114 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#13
Jag kör bara med 1 slang på klockan, vet inte riktigt hur det funkar med den andra?
Kanske går att ta lite till på hålet, typ 2mm kanske, känns inte som det skulle göra jätteskillnad?
Kanske skulle börja med att prova en annan klocka då..
Senast redigerat av TWR (25 januari 2014)


114 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
#14
Inga idéer?



Sök