3517
Sök

T5 motor knackar efter totalreovering

44 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
Motorn knackar efter renovering.Tycker det låter tydligast på tomgång.Har installerat mega squirt motorstyrning.Kan det månne vara spikningar  ?blir tystare ljud vid lite gaspådrag.Låter egentlig inte heller som ventillyftarna, dom är nya alla. inte säker förstås.Andra gången som jag har haft upp motorn.Förra gången blev vevstakarna glappa i lilländen.Läste någonstans att oljefilmen runt kolvbulten kan brytas vid spikningar (hög värme).Den gången lät motorn som en diesel.har bytt spridare. dom gamla var kassa,ena spridaren gav hälften mindre en dom övriga.kanske man borde mappa om motorn nu då och se om man får bort knacket.
Senast redigerat av rd1210 (27 januari 2014)

8 250 Inlägg
27 januari 2014
Motor med hydrauliska lyftare? Satt i dem torra eller hällde du i olja i dem innan montering?

44 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
Gjorde ingenting annat än satte i sprillans nya lyftare som dom var.jag har för mig att det är den nyare modellen som jag köpte från volvo.

8 250 Inlägg
27 januari 2014
För doppar man inte lyftarna i olja, speciellt i kombination med att inte dra runt motorn på startmotorn ett antal varv innan man försöker starta kan göra att lyftarna låter ett bra tag

44 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
Hur länge är ett bra tag?Jag har kört motorn i ca 20 min ibland tomgång och ibland 2500 varv i korta intervaller.Har för mig att motorn har blivit tystare men inte bra ännu.Är rädd att jag skall spika sönder den före jag åker och mappar den.Är det värt att starta den mera före mappningen.Det är naturligtvis en slags grundmappning i de från förut (MS V3.0) men då det utfördes hade jag en dålig spridare.men nu har jag 373cc kinaspridare monterade.Funderar på att köpa äkta gröna spridare.

6 143 Inlägg
28 januari 2014
Hej!
Det kan låta ett bra tag! När jag bytte topplockspackning för några år sedan på min Audi 100 blev jag rädd när det lät så för j...om motorn de första minuterna. Men plötsligt när jag gasade till så försvann klapprandet! Senare har jag fått reda på att oljan försvinner/rinner ur  från de hydrauliska lyftarna när man tar bort toppen eller på annat sett orsakat att lyftarna inte är oljefyllda och då klattrar det när man sedan startar motorn. Så gasa på du bara!

64 Inlägg
28 januari 2014
Tror min knacka 30 minuter innan det vart tyst om inte mer vart orolig jag med men det tystnade.

Sök