3844
Sök

Något slags haveri på Mitsubishi L200 -06 (Den "nya" modellen..) tacksam för all hjälp!

10 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
Som rubriken lyder så inträffade något slags haveri på bilen när jag var ute och körde ikväll.
Körde hem från jobbet, men när jag stängt av bilen kom jag på att jag glömt nycklarna på arbetsplatsen, så hoppade in och började köra tillbaka.
När jag svängde ut från parkeringen försvinner servostyrningen, lampan för bränslefiltret (om det är vatten i det osv) tänds och även laddningslampan (batterilampan..). Inget annat verkar vara fel, bilen gick som den skulle så jag vände med lite möda tillbaka till parkeringen. (Fick ta bussen för att hämta nycklarna, men skit samma).

När jag öppnade huven kunde jag inte se några direkta fel (det var iofs mörkt), men generatorremmen var hel i alla fall. Det som jag däremot upptäckte var att det verkade ha läckt ut en massa servoolja (det var blött runt behållaren, och det hade sprutat lite över motorn). Ska ut och kolla närmare imorgon när det ljusnat.

Hur som helst, är det någon som kanske har en idé på vad det kan vara som skitit sig? Trodde först att det varit något som frusit sönder, men det är ju inte särskilt kallt här i småland och bilen var ju dessutom varm när det hände..
Och kan en bils servosystem, bränslesystem och laddsystem hänga ihop, eller är det bara ren otur att allt hände på samma gång?
Kan tyvärr i nuläget inte ge mer information om felet, ska som sagt försöka luska ut mer imorgon när det är ljust.

Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få!smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 januari 2014
Att laddningslampan tändes kan ju förklaras kanske om det kommit olja på generatorremmen så den började slira.

Skulle tro att det gått hål på en servoslang och det sprutat olja.
Bränslefiltret kan jag inte svara för, men tror det är ett följdfel p.g.a servoläckaget, samma med laddningslampan.

Tråkigt med såna fel/problem och tyvärr är det ju vintertid det händer...
Senast redigerat av TurbOla (29 januari 2014)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

10 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
Låter ju helt rimligt! Hoppas på en slang, verkar lättast och billigast..wink
Finns det något bra knep att få väck oljan på remmen, någon spray eller dylikt?

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 januari 2014
Det finns ju remspray, men det är bara en tillfällig lösning.

Olja och remmar trivs inte ihopa, och jag skulle rekommendera rembyte så snart du kan.
Remmen kan åldras ganska mycket fortare om den har utsatts för olja.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

10 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
Okej, men man kanske kan ta och spruta på lite remspray, så kanske det går att köra den till verkstaden i alla fall...

Sök