2221
Sök

Portning av volvo 940 turbo grenrör, hur? plocka bort egr ventilen på en b230fk 95, vad händer?

47 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#1
Tjena jag undrar som rubriken lyder, hur portar man ett turbo grenrör från volvo 940? många säger att det räcker för 250-300hk så då orkar jag inte bygga eget om detta är ett enkelt ingrepp.

Sen undrar jag vad styrboxen tycker om att man kör utan egr för jag antar att den är inställd efter det.. vet inte riktigt vad som händer så nån snäll människa kanske kan ge mig ett svar smile och jag har bytt till ett grenrör från 940 97 utan egr för jag hade tre stor sprickor i det gamla, så ni miljönissar inte behöver kommentera massa flowerpower trams.

Tack på för hand smile

265 Inlägg
1 februari 2014
#2
Kör du utan EGR ventil så kommer de lukta pannkakor efter din bil smile


92 Inlägg
1 februari 2014
#3
Matchporta den så att den flödar bättre smile


47 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#4
okej tack för snabba svar. mikko jag märkte att de lukade lite skumt innan jag pluggade den uppe vid insuget men sen har jag inte märkt nåt. är det så att den går sämre utan för det inte stämmer med programvaran? smile

ohlsson vet du att det räcker eller bara gissar du? för du vill ju matchporta allt wink

92 Inlägg
2 februari 2014
#5
wette skrev:
okej tack för snabba svar. mikko jag märkte att de lukade lite skumt innan jag pluggade den uppe vid insuget men sen har jag inte märkt nåt. är det så att den går sämre utan för det inte stämmer med programvaran? smile

ohlsson vet du att det räcker eller bara gissar du? för du vill ju matchporta allt wink

Du får nog ta och porta avgaskanalerna först och främst innan du ger dig på grenröret , vill du ha riktigt bra flöde så ska du ha ett extraktorgrenrör. Men det beror ju helt upp till dig om du vill lägga tid och pengar på ett smile
Senast redigerat av Olsson_95 (2 februari 2014)


675 Inlägg
2 februari 2014
#6
Finns B230FK utan egr med så det är inga problem. Motorn slipper ju få avgaser i insuget så det är ju bara bra wink


47 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#7
Linkan_740 skrev:
Finns B230FK utan egr med så det är inga problem. Motorn slipper ju få avgaser i insuget så det är ju bara bra wink

ja mitt gamla grenrör hade sprickor så fick tag på ett utan egr lite snabbt när jag bytte turbo, men jag vet inte om det är olika inställningar i boxen som gör att min bil kommer gå sämre utan egr. smile

47 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#8
Olsson_95 skrev:
wette skrev:
okej tack för snabba svar. mikko jag märkte att de lukade lite skumt innan jag pluggade den uppe vid insuget men sen har jag inte märkt nåt. är det så att den går sämre utan för det inte stämmer med programvaran? smile

ohlsson vet du att det räcker eller bara gissar du? för du vill ju matchporta allt wink

Du får nog ta och porta avgaskanalerna först och främst innan du ger dig på grenröret , vill du ha riktigt bra flöde så ska du ha ett extraktorgrenrör. Men det beror ju helt upp till dig om du vill lägga tid och pengar på ett smile

ja men jag vill liksom bara veta var jag ska fräsa väck på org grenröret, är det flänsen mot turbon som ska fräsas upp lite eller kanalerna mot toppen?

312 Inlägg
2 februari 2014
#9
Du ska porta upp där rören går samman det är där den största bromsen sitter. Går säkert ta mer än vad jag gjort men det är en stor skillnad från original.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-c8f0dfb373c0a4707c6a5d5ff47cfacc.jpg


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 februari 2014
#10
Såvitt jag vet skiter styrboxen helt i EGR, det är det första jag kopplat bort på alla bilar jag har haft och det första jag gör ifall en polare vill ha hjälp med service på sin bil och liknande...

dock skall man nog inte koppla bort kablen ur EGR luft-ventilen då man kan få felkod då. (osäker på 940 dock)


47 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#11
ååh tack för era svar nu förstår jag, extreemeboost: bra bild smile

xoff menar du att man låter ventilen sitta kvar och pluggar så det inte läcker ut luft? smile

184 Inlägg
2 februari 2014
#12
ExtremeBoost skrev:
Du ska porta upp där rören går samman det är där den största bromsen sitter. Går säkert ta mer än vad jag gjort men det är en stor skillnad från original.

Dags att plocka fram svetsen där ser det ut som wink

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 februari 2014
#13
Jag menar att man låter styrventilen (den lilla el-grunkan) sitta kvar... allt annat kan man ta bort smile


47 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#14
okej tackar smile

312 Inlägg
3 februari 2014
#15
L_R skrev:
ExtremeBoost skrev:
Du ska porta upp där rören går samman det är där den största bromsen sitter. Går säkert ta mer än vad jag gjort men det är en stor skillnad från original.

Dags att plocka fram svetsen där ser det ut som wink

Satsar på att det bränner ihop sig efter lite varvstopskörning tongue



Sök