Tjena jag undrar som rubriken lyder, hur portar man ett turbo grenrör från volvo 940? många säger att det räcker för 250-300hk så då orkar jag inte bygga eget om detta är ett enkelt ingrepp.
Sen undrar jag vad styrboxen tycker om att man kör utan egr för jag antar att den är inställd efter det.. vet inte riktigt vad som händer så nån snäll människa kanske kan ge mig ett svar och jag har bytt till ett grenrör från 940 97 utan egr för jag hade tre stor sprickor i det gamla, så ni miljönissar inte behöver kommentera massa flowerpower trams.
okej tack för snabba svar. mikko jag märkte att de lukade lite skumt innan jag pluggade den uppe vid insuget men sen har jag inte märkt nåt. är det så att den går sämre utan för det inte stämmer med programvaran?
ohlsson vet du att det räcker eller bara gissar du? för du vill ju matchporta allt
okej tack för snabba svar. mikko jag märkte att de lukade lite skumt innan jag pluggade den uppe vid insuget men sen har jag inte märkt nåt. är det så att den går sämre utan för det inte stämmer med programvaran?
ohlsson vet du att det räcker eller bara gissar du? för du vill ju matchporta allt
Du får nog ta och porta avgaskanalerna först och främst innan du ger dig på grenröret , vill du ha riktigt bra flöde så ska du ha ett extraktorgrenrör. Men det beror ju helt upp till dig om du vill lägga tid och pengar på ett
Finns B230FK utan egr med så det är inga problem. Motorn slipper ju få avgaser i insuget så det är ju bara bra
ja mitt gamla grenrör hade sprickor så fick tag på ett utan egr lite snabbt när jag bytte turbo, men jag vet inte om det är olika inställningar i boxen som gör att min bil kommer gå sämre utan egr.
okej tack för snabba svar. mikko jag märkte att de lukade lite skumt innan jag pluggade den uppe vid insuget men sen har jag inte märkt nåt. är det så att den går sämre utan för det inte stämmer med programvaran?
ohlsson vet du att det räcker eller bara gissar du? för du vill ju matchporta allt
Du får nog ta och porta avgaskanalerna först och främst innan du ger dig på grenröret , vill du ha riktigt bra flöde så ska du ha ett extraktorgrenrör. Men det beror ju helt upp till dig om du vill lägga tid och pengar på ett
ja men jag vill liksom bara veta var jag ska fräsa väck på org grenröret, är det flänsen mot turbon som ska fräsas upp lite eller kanalerna mot toppen?
Du ska porta upp där rören går samman det är där den största bromsen sitter. Går säkert ta mer än vad jag gjort men det är en stor skillnad från original.
Såvitt jag vet skiter styrboxen helt i EGR, det är det första jag kopplat bort på alla bilar jag har haft och det första jag gör ifall en polare vill ha hjälp med service på sin bil och liknande...
dock skall man nog inte koppla bort kablen ur EGR luft-ventilen då man kan få felkod då. (osäker på 940 dock)
Du ska porta upp där rören går samman det är där den största bromsen sitter. Går säkert ta mer än vad jag gjort men det är en stor skillnad från original.
Du ska porta upp där rören går samman det är där den största bromsen sitter. Går säkert ta mer än vad jag gjort men det är en stor skillnad från original.
Dags att plocka fram svetsen där ser det ut som
Satsar på att det bränner ihop sig efter lite varvstopskörning