4149
Sök

MB c250d 20v -93 slö som fan

17 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
Tjenare

Nu är det så att jag har en gammal halvmiljonsmerca som beter sig som en idiot.
Bilen går hur bra som helst när det är kallare väder, typ -10 och så. På en gång det blir typ -5 eller varmare, då blir skithögen så slö att man vill bara parkera den i en stolpe. Bilen har ingen luftmassemätare.

Nån som kan skänka lite assistans?

tack på förhand!!!

10 Inlägg
3 februari 2014
Kan det inte ha med någon slags kallstarts ventil eller dyligt att göra tror du? En kompis hade en merca som betedde sig lika när de va kallt ute.

5 127 Inlägg
3 februari 2014
Bytt bränslefilter på länge? Kan vara bra att byta då det finns risk att det är tätt eller innehåller vatten som fryser smile
Passa även på att byta lilla filtret bredvid samt o-ringen till den då dessa gärna stelnar å släpper in luft.

Kolla även så det inte kommer luftbubblor i slangarna runt pumpen smile då kan du behöva se över övriga tätningar å smile dock brukar dom bli svårstarade när dom är dåliga smile

Annars kan säkert tempgivaren ställa till med o-reda om den är kass smile vet dock inte om den går att felsöka själv eller om den ger felkod smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

17 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
Soppafiltret är bytt i vintras. Lilla filtret måste jag kolla

Den läcker soppa ovanpå pumpen, det är väl oringarna mest troligt? Dock så är o-ringarna å det bytta för typ 2 år sen.

Det där med kallstarts ventil låter ganska vettigt... har dom nå sånt? Inte så high på dom här benzarna ännu big_smile

Känns som att det borde vara nått med lufttillförseln då den går som en klocka, bluddrar inte eller liknande.
Man kör och så efter ett tag så tappar man 30hk.
Den startar hur fint som helst och om man låter den stå ett tag och startar så är det normalt igen ett litet tag igen.
Är det kallare ute så är det inga problem alls, går hur bra som helst.

Sök