Någon gång har jag råkat ut för att huvudcylindern läckte invändigt. Vanligt är att det sitter en lös bricka på en ansats av kolven, eller i framänden av kolven. Den ska kunna röra sig och täta mot hål, spår eller annat i ansatsen/kolven som gör att olja alltid fylls på, så att säga "framåt". När man trycker på pedalen så tätar brickan, ingen olja kan ta sig "bakåt" och man får ett ryck till slaven. Tätar inte bricka, ja då blir det inget tryck. En gång var det rester från en av packningarna mellan kolv o cylinder som hamnade emellan. En annan gång var det aluminiumspån från tillverkningen (helt ny kolv). En tredje var det rena föroreningar i bromsoljan.
Leta rätt på en eller flera bromsrör med nipplar som passar på huvudcylindern i stället för bilens. Täta de tillfälliga rören genom att böja dem och nyp ihop i ett skruvstäd. Eller löd.
Fyll på olja, lufta eventuellt. Testa sedan o tryck ned pedalen. Den ska va helt stum. Annars har du läck inuti cylindern...
Kolla som sagts tidigare att det inte finns porer eller längsgående revor inuti cylindern. Porer blir det av korrosion, vatten som bromsvätskan drar åt sig, blir i regel på nederkant. Finns det sådana skador, ja då blir det interna läckaget där i stället för den läckande tätbrickan enligt ovan.
Någon annan gång så gick slavcylinderns arm/kolv så trögt att när den fjäderbelastade kopplingspedalen gick tillbaks, så sögs det in luft via slavens cylinderpackning. Gissa om jag försökte lufta många gånger innan jag faktiskt fick se att kolven rörde sig sakta utåt, när kopplingspedalen släpptes fort.
Skulle ju kunna bli så om urtrampningslagret kärvar längs med på axeln mellan motor växellåda.
Senast redigerat av Meaganeowner (8 januari 2014)