3133
Sök

Volvo 940 inget tryck i kopplingen.

90 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#1
tja, har en volvo 940 med hydraul koppling och det blir inte tillräckligt tryck i skiten. pedalen är skit slapp. har tagit isär cylindern vid lådan och ser skit fin ut, läcker inte. har bytt cylindern vid torpedplåten utan resultat. inget läcker någonstans. när ja tog isär cylindern vid lådan så kolla ja om de kom olja när man trycker på pedalen och de gör de. när man pumpar på pedalen så rör sig cylindern lite men inte tillräckligt för att kunna frikoppla. vad är felet? kopplingen funka men de va dåligt med motstånd i pedalen så trodde de var luft i så tänkte lufta sen hände detta. hjälp!


460 Inlägg
15 februari 2012
#2
_stream_ skrev:
tja, har en volvo 940 med hydraul koppling och det blir inte tillräckligt tryck i skiten. pedalen är skit slapp. har tagit isär cylindern vid lådan och ser skit fin ut, läcker inte. har bytt cylindern vid torpedplåten utan resultat. inget läcker någonstans. när ja tog isär cylindern vid lådan så kolla ja om de kom olja när man trycker på pedalen och de gör de. när man pumpar på pedalen så rör sig cylindern lite men inte tillräckligt för att kunna frikoppla. vad är felet? kopplingen funka men de va dåligt med motstånd i pedalen så trodde de var luft i så tänkte lufta sen hände detta. hjälp!
det är luft i systemet smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Sothora <3
1 201 Inlägg
15 februari 2012
#3
lufta igen, funkar inte det äre bara packa om eller byta slavcylindern

Bildemonterare samt egen verkstad. !

90 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#4
lyftat som faan och tycker ja gör rätt när ja luftar :p.


90 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#5
tror inte men om ja luftat fel, hur gör man på rätt sätt?


Sothora <3
1 201 Inlägg
15 februari 2012
#6
Jag trycksätter genom behållaren jag, öppnar nippeln tills all luft är ute. Sen stänger, Kontrollerar att det funkar sen äre klart.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

460 Inlägg
15 februari 2012
#7
precis som att lufta bromsok alltså smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

90 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#8
då har ja inte gjort fel iaf tongue


192 Inlägg
15 februari 2012
#9
jag hade så på min volvo 940. vi kom fram till att hydraul cylinder som sitter längst ner på sidan av motor var dålig.   men den läckte inget heller. utan den var sliten inuti så den var alldeles slapp. så jag bytte den plus att jag luft ut systemet oxå. så efter det så var kopplings pedalen hård igen smile


90 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#10
Okej då får ja prova att byta den tack smile
mumifix skrev:
jag hade så på min volvo 940. vi kom fram till att hydraul cylinder som sitter längst ner på sidan av motor var dålig.   men den läckte inget heller. utan den var sliten inuti så den var alldeles slapp. så jag bytte den plus att jag luft ut systemet oxå. så efter det så var kopplings pedalen hård igen smile


90 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#11
Okej då får ja prova att byta den tack smile
mumifix skrev:
jag hade så på min volvo 940. vi kom fram till att hydraul cylinder som sitter längst ner på sidan av motor var dålig.   men den läckte inget heller. utan den var sliten inuti så den var alldeles slapp. så jag bytte den plus att jag luft ut systemet oxå. så efter det så var kopplings pedalen hård igen smile


64 Inlägg
30 december 2013
#12
Tjena, lånar tråden lite!

Jag har en Volvo GL 940 2.3 -91a som står och jävlas i garaget just nu.
Köpte koplingssats och har bytt det sen när jag ska dit med lådan och så, så finns det inget motstånd i kopplingen när lådan är fastskruvad och på plats. Har försökt lufta ur systemet och så men inte ett enda motstånd får jag i kopplingen. Kan det vara någon packning eller dylikt som har gett upp? Mvh

90 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#13
Kolla efter pölar under bilen.
Läcker röret/slangen mellan h och s cylindrarna, åk till en hydralik firma och gör en riktig. Ingen skarv med bränsle slang typ.
Fyll på behållaren fullt, riktigt överfyllt hela tiden när du luftar.
Funkar inte de så plocka isär cylindrarna och kolla efter packnings ras, rost/smuts, repor i loppen.
Funkar de ändå inte så lägg dig under bilen och koppla med hjälp av ett spännband. Från kopplings gaffeln till typ växelåds balken och spänn åt så det fri kopplar. Prova att starta bilen och kolla om du kan växla, kan du inte det så kan du ha sätt lamellen fel eller att den "fasnat"/ går trögt i splinsen. Eller nått annat.

Hoppas nått hjälpte.


2 250 Inlägg
8 januari 2014
#14
Någon gång har jag råkat ut för att huvudcylindern läckte invändigt. Vanligt är att det sitter en lös bricka på en ansats av kolven, eller i framänden av kolven. Den ska kunna röra sig och täta mot hål, spår eller annat i ansatsen/kolven som gör att olja alltid fylls på, så att säga "framåt". När man trycker på pedalen så tätar brickan, ingen olja kan ta sig "bakåt" och man får ett ryck till slaven. Tätar inte bricka, ja då blir det inget tryck. En gång var det rester från en av packningarna mellan kolv o cylinder som hamnade emellan. En annan gång var det aluminiumspån från tillverkningen (helt ny kolv). En tredje var det rena föroreningar i bromsoljan.

Leta rätt på en eller flera bromsrör med nipplar som passar på huvudcylindern i stället för bilens. Täta de tillfälliga rören genom att böja dem och nyp ihop i ett skruvstäd. Eller löd.
Fyll på olja, lufta eventuellt. Testa sedan o tryck ned pedalen. Den ska va helt stum. Annars har du läck inuti cylindern... 

Kolla som sagts tidigare att det inte finns porer eller längsgående revor inuti cylindern. Porer blir det av korrosion, vatten som bromsvätskan drar åt sig, blir i regel på nederkant. Finns det sådana skador, ja då blir det interna läckaget där i stället för den läckande tätbrickan enligt ovan.



Någon annan gång så gick slavcylinderns arm/kolv så trögt att när den fjäderbelastade kopplingspedalen gick tillbaks, så sögs det in luft via slavens cylinderpackning. Gissa om jag försökte lufta många gånger innan jag faktiskt fick se att kolven rörde sig sakta utåt, när kopplingspedalen släpptes fort.
Skulle ju kunna bli så om urtrampningslagret kärvar längs med på axeln mellan motor växellåda.
Senast redigerat av Meaganeowner (8 januari 2014)

64 Inlägg
5 februari 2014
#15
Fick det att fungera.

Jag gav bara lite medhjälp med att trycka "kopplingsarmen" mot slavcylindern medans man pumpade på kopplingen. Då blev det mer och mer motstånd. Men knappt så man kunde frikoppla. Men körde så i ett dygn då det var säkert att det fanns en luftficka.

Nästa dag åkte jag in och lufta kopplingen och då kom sista luftfickan ut så nu har man ny fräsch koppling! smile


Sök