Hejsan! Tänkte slänga ut två snabba frågor här. Kort o gott vilken storlek på kabel respektive säkring skulle ni rekommendera till dessa två steg och båda ska köras i 4ohm. Tänkte dra en huvudkabel ifrån batteriet o ha ett delningsblock i skuffen för att få 2 kablar.
Just nu sitter detta batteri även i bilen skulle ni föreslå att jag inhandlar ett extra batteri också? Spelar dock aldrig med bilen avstängd utan nästan bara under färd. (finns det någon tummregel på hur många Watt/batteri man ska köra?)
Om båda stegen ska driva 4 Ohms laster så kan de tillsammans ge ut 850 W, vilket i teorin blir omkring 105-110 A strömförbrukning räknat på 55% verkningsgrad.
35 mm2 huvudkabel med 150 A säkring är i så fall lämplig. Till monosteget borde 10 mm2 kabel med 50 A säkring fungera, till RX-44 borde 16 mm2 kabel med 80 A säkring fungera. Men om du framöver vill lasta ner monosteget till 1 Ohm så behövs minst 21 mm2 kabel och 100 A säkring, tänk på det. Dessutom är det snudd på att huvudkabeln i så fall bör vara 50 mm2 och 200 A säkring.
Med 4 Ohms belastning på båda stegen ska det inte vara nödvändigt med extra batteri, speciellt inte om du bara spelar med motorn igång. En generell rekommendation är 1 bra batteri per 1000 WRMS för att inte få alltför stora spänningsdippar.
Hejsan! Tänkte slänga ut två snabba frågor här. Kort o gott vilken storlek på kabel respektive säkring skulle ni rekommendera till dessa två steg och båda ska köras i 4ohm. Tänkte dra en huvudkabel ifrån batteriet o ha ett delningsblock i skuffen för att få 2 kablar.
Just nu sitter detta batteri även i bilen skulle ni föreslå att jag inhandlar ett extra batteri också? Spelar dock aldrig med bilen avstängd utan nästan bara under färd. (finns det någon tummregel på hur många Watt/batteri man ska köra?)
Dra en 50mm2 avsäkrad högst 30cm från batteriet med en 200A säkring, som du sedan delar upp i 2 21mm2 med en säkring på 100A st. Där gäller också att säkringen ska sitta högst 30cm från delningsblocket.
Tumregeln för batterier brukar vara 1000WRMS / 1 batteri. Så du ska klara dig med en färskt batteri.
Tackar för svar! Har för tillfället en 21mm2 i bilen till mitt nuvarande steg men byter den till en 50mm2 kabel då så kan ja använda den gammla o kapa till för stegen ifrån strömblocket.
Jo hade för mig att de var ca 1000WRMS per batteri också men då klarar jag mig gallant. Men ser ju fall lamporna leker disco för mycket så får man kasta in ett till.