2321
Sök

Gopro vindbrus i bakrunden

16 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
Hejsan hejsan

Har letat runt i stort sett överallt hur man får bort eller minskar vindbrus från gopro filmer.
Satte min på taket och körde en sväng i slutet på sommaren och allt man hör är lite varvtal på 1an-2an och resten är låter bara brus.

Använder gopro black edition med heltäckande casebox för kameran

Någon som kan fixa detta åt mig eller förklara på ett bra sätt hur jag kan få ordning på detta?

Mvh Hippis

13 Inlägg
8 december 2013
Ett alternativ är extern mic som du monterar på lämpligt ställe. David (Goffemannen) använder en extern i detta klipp http://vimeo.com/24882694 och resultatet blev rätt bra men visst.... lite merjobb blir det i redigeringen med ljudsynkning.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
8 december 2013
Man vart ju inte farligt sugen på en Subba efter det där klippet!

"My drinkingteam has a racingproblem"

16 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
Ah har funderat på extern mic
Men nu är det så att jag har ett klipp som jag skulle vilja få iordning på smile
En sträcka som jag förmodligen inte kör igen... Iallafall inte på den tiden wink

28 Inlägg
5 januari 2014
I Adobe Premiere går det att redigera bort lite brus med olika inställningar. Dock väldigt svårt och få bort det helt och hållet, men med lowpass eller highpass filter kan det ev. bli bättre - värt ett försök iallafall, finns andra sätt i Premiere och fixa det också. Men det är problemet med GoPro = i början fångar den upp även motorljudet, men sedan när hastigheten blir högre så är det kört för vindbruset kommer med...

Men till nästa gång:

Heltäckande casebox är inte enligt mig den smartaste lösningen om man vill fånga motorljuden, den tar bort det mesta ljudet. Skulle istället köra med en open back door. Du kan försöka med att ha något mjukt mellan kameran och öppningarna - vadd, tunnt lager skumgummi eller liknande. Har själv prövat mig fram och tycker det tar bort lite brusljud. Taket är inte bra för motorljuden (speciellt inte eftersom GoPros egna mikrofon inte är världens bästa), du borde snappa upp dom någon annanstans om du verkligen vill ha bra ljud.

Extern mic - absolut det bästa man kan göra med GoPro! Antingen en med lång sladd och så har du kameran var du vill ha den och tejpar fast micen var du vill ha den - inne i motorrummet, vid avgasrören (dock inte för nära heller, blir inte bra), inne i bagageutrymmet, under bilen i vindlä osv. Annars kan jag rekommendera typ en Zoom H2N mikrofon som du lägger i t.ex. bagageutrymmet (och fäster så den inte flyger runt), fångar upp ljuden rätt bra där (exempel: https://drive.google.com/file/d/0B7QsH- … sp=sharing). Sedan redigerar du efteråt ljudfilen på GoPro klippet.
Senast redigerat av getpalmd (5 januari 2014)

Hej jag är Sara!
Följ mig på: www.getpalmd.com -- Twitter -- Facebook

16 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
getpalmd skrev:
I Adobe Premiere går det att redigera bort lite brus med olika inställningar. Dock väldigt svårt och få bort det helt och hållet, men med lowpass eller highpass filter kan det ev. bli bättre - värt ett försök iallafall, finns andra sätt i Premiere och fixa det också. Men det är problemet med GoPro = i början fångar den upp även motorljudet, men sedan när hastigheten blir högre så är det kört för vindbruset kommer med...

Men till nästa gång:

Heltäckande casebox är inte enligt mig den smartaste lösningen om man vill fånga motorljuden, den tar bort det mesta ljudet. Skulle istället köra med en open back door. Du kan försöka med att ha något mjukt mellan kameran och öppningarna - vadd, tunnt lager skumgummi eller liknande. Har själv prövat mig fram och tycker det tar bort lite brusljud. Taket är inte bra för motorljuden (speciellt inte eftersom GoPros egna mikrofon inte är världens bästa), du borde snappa upp dom någon annanstans om du verkligen vill ha bra ljud.

Extern mic - absolut det bästa man kan göra med GoPro! Antingen en med lång sladd och så har du kameran var du vill ha den och tejpar fast micen var du vill ha den - inne i motorrummet, vid avgasrören (dock inte för nära heller, blir inte bra), inne i bagageutrymmet, under bilen i vindlä osv. Annars kan jag rekommendera typ en Zoom H2N mikrofon som du lägger i t.ex. bagageutrymmet (och fäster så den inte flyger runt), fångar upp ljuden rätt bra där (exempel: https://drive.google.com/file/d/0B7QsH- … sp=sharing). Sedan redigerar du efteråt ljudfilen på GoPro klippet.

Tack ska du ha! hittade min open back door till caset smile Ska testa detta, annars får det bli extern mic

Sök