4426
Sök

Volvo 740 b230f? Lämnar kolossalt stort rökmoln efter sig!

21 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#21
swebooy skrev:
Min 945'a jag hade gick inte ens att varvstoppa med när man körde och lämna ett enormt vittmoln bakom sig, byta olja och filter så löste det sig, vet inte om det hjälper i ditt fall men det hjälpte mig iallafall smile

Körde slut på all bensin o fulltankade igen och problemet försvann, gick hur fint som helst efter detta! Har kört ca 200 mil utan att knappt en droppe kylarvätska försvunnit smile

DiwraZ skrev:
Får jag bara fråga er varför ni varvstoppar era bilar? Va på modet i stan ett tag. Alla åkte runt på stan och gasade i tomme. Varför ska det varvas så in i helvete?

Jag ville naturligtvis prova om den inte gick att få upp i varv utan belastning heller! Sen är inte en b230 särskild pigg vid 1500varv så de kan med fördel behöva varvas lite!

21 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#22
jaka54 skrev:
Hej!
Och varför köpa en bil som bolmar rök??? Byt topplockspackning!

Fick bilen nästan gratis när jag påpekade detta! Och nu löste det sig utan byte, så alltså ett jävla klipp! smile

6 243 Inlägg
8 februari 2014
#23
Hej!
??? Hur kan vitrök försvinna bara för att du tankat???
-Möjligen att du haft vatten i tanken men det borde du ju märkt pga dålig effekt!


21 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#24
jaka54 skrev:
Hej!
??? Hur kan vitrök försvinna bara för att du tankat???
-Möjligen att du haft vatten i tanken men det borde du ju märkt pga dålig effekt!

Kondens eller nå skit? Som du kan läsa gick inte bilen bra, den hade även mest stått senaste året!
Senast redigerat av erikhallkvist (8 februari 2014)

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
8 februari 2014
#25
erikhallkvist skrev:
swebooy skrev:
Min 945'a jag hade gick inte ens att varvstoppa med när man körde och lämna ett enormt vittmoln bakom sig, byta olja och filter så löste det sig, vet inte om det hjälper i ditt fall men det hjälpte mig iallafall smile

Körde slut på all bensin o fulltankade igen och problemet försvann, gick hur fint som helst efter detta! Har kört ca 200 mil utan att knappt en droppe kylarvätska försvunnit smile

DiwraZ skrev:
Får jag bara fråga er varför ni varvstoppar era bilar? Va på modet i stan ett tag. Alla åkte runt på stan och gasade i tomme. Varför ska det varvas så in i helvete?

Jag ville naturligtvis prova om den inte gick att få upp i varv utan belastning heller! Sen är inte en b230 särskild pigg vid 1500varv så de kan med fördel behöva varvas lite!

en b230F är aldrig pigg och det sista dom gillar är varv efter 4500 är det platt fall..
dom brukar gå bäst mellan 1500-3500 då har dom "bra" vrid men i med en K-kam så orkar den dra upp till 6000rpm utan problem


var säkert så att det var en massa fukt i avgasystemet som tryckte sig ur sen kan även olja förbrännas om ringarna fastnar lite när det stått länge.

Kör fort så hinner inget hända...

21 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#26
Growe skrev:
erikhallkvist skrev:
swebooy skrev:
Min 945'a jag hade gick inte ens att varvstoppa med när man körde och lämna ett enormt vittmoln bakom sig, byta olja och filter så löste det sig, vet inte om det hjälper i ditt fall men det hjälpte mig iallafall smile

Körde slut på all bensin o fulltankade igen och problemet försvann, gick hur fint som helst efter detta! Har kört ca 200 mil utan att knappt en droppe kylarvätska försvunnit smile

DiwraZ skrev:
Får jag bara fråga er varför ni varvstoppar era bilar? Va på modet i stan ett tag. Alla åkte runt på stan och gasade i tomme. Varför ska det varvas så in i helvete?

Jag ville naturligtvis prova om den inte gick att få upp i varv utan belastning heller! Sen är inte en b230 särskild pigg vid 1500varv så de kan med fördel behöva varvas lite!

en b230F är aldrig pigg och det sista dom gillar är varv efter 4500 är det platt fall..
dom brukar gå bäst mellan 1500-3500 då har dom "bra" vrid men i med en K-kam så orkar den dra upp till 6000rpm utan problem


var säkert så att det var en massa fukt i avgasystemet som tryckte sig ur sen kan även olja förbrännas om ringarna fastnar lite när det stått länge.

De 115 hästarna har du iaf inte före 5400 varv och de e väl ändå då de händer som mest?
Maxvrid ska du ha vid ca 2800 om jag minns rätt och inte nå 1500.

Edit: 2500* var det, och har man nån gång provat att fullgasa en b230 på hög växel@1500 varv vet man att där varken finns effekt eller vrid att hämta!
Senast redigerat av erikhallkvist (8 februari 2014)


Sök