2290
Sök

Rasad motor, BMW 320d. Bara att byta?

13 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Hej!

Swirl flapsen tog kål på min motor och jag kan nu köpa en för ett rimligt pris. Bilen är en 320d e46 en 2004a 6vxl.

Motorn jag kan köpa är från en 2002a och vad jag vet så kör de med  5 växlad låda, spelar det någon roll ?

Är det bara att åka till vilken ehm "turk"verkstad som helst o ba sänka i den "nya" motorn eller krävs det nån omkodning av styrdon osv ?

tacksam för svar!

13 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
ingen som vet nått..? ganska akut..

6 630 Inlägg
19 februari 2014
Om motorkoden är densamma hade jag flyttat över elektroniken samt bränslesystemet.

Spridarna behöver omkodning och kalibrering annars. (Varit så på de common-rail dieslarna jag jobbat med)

De/Dem

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
19 februari 2014
Eyyroz skrev:
Hej!

Swirl flapsen tog kål på min motor och jag kan nu köpa en för ett rimligt pris. Bilen är en 320d e46 en 2004a 6vxl.

Motorn jag kan köpa är från en 2002a och vad jag vet så kör de med  5 växlad låda, spelar det någon roll ?

Är det bara att åka till vilken ehm "turk"verkstad som helst o ba sänka i den "nya" motorn eller krävs det nån omkodning av styrdon osv ?

tacksam för svar!

Vad är "Swirl flapsen"???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 630 Inlägg
19 februari 2014
Vettemannen skrev:
Vad är "Swirl flapsen"???

/Benny

Variabelt insug.

Oftast plastplattor som börjar glappa och byts inte insuget i tid kommer det lossna och åka in i motorn.

De/Dem

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 februari 2014
Har för mig att på BMW är de inte i plast, utan plåt.

Jag tänkte jag skulle demontera mina när det blir varmare ute, i förebyggande syfte.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök