4422
Sök

Golf 3 tdi, rasslar i lådan

36 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Golf 3 tdi, Rasslar från växellådan med kopplingen uppe, när kopplingen är nertryck blir de tyst, kan bara höra ljudet vid tomgång om man står utanför bilen för de är inte så högt, har låtit såhär i nåt år säkert, tänkte då att de är säkert urtrampnings lagret som börjar bli kasst men kom fram till nu att då bör de vara tvärtom med kopplingen när man hör ljudet.

Så jag har ju kört såhär ganska länge och de har inte blivit värre, men kan de va typ ingående lager i lådan eller annat i lådan som e kass? eller är de bara ett normalt ljud från en gammal vw låda? bilen har ju gått 38 000 mil snart men som sagt, har kört med ljudet nästan sen ja köpte den va ja kan minnas och då hade den gått 33 000 mil...

Våld, vilja, rikligt med vaselin och bra med grundfart löser det mesta.

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 februari 2014
Låter som om det skulle kunna vara urtrampningslagret, faktiskt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

36 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Då borde de väl vara tvärtom? att de rasslar när kopplingen är nertryckt, inte uppe?

Våld, vilja, rikligt med vaselin och bra med grundfart löser det mesta.

Svetsare
1 204 Inlägg
19 februari 2014
nej urtrampningslagre rasslar när pedaln är upp inte nertryckt. men kanske kan bli tvärs om oxå men de har ja aldrig vart me om. kan hålla hur länge som helst.

(Bara fantasin sätter gränserna)

5 133 Inlägg
19 februari 2014
Har stött på några lådor som gör som du beskriver. Då brukar det kunna vara lådan. Om du tex trycker ner kopplingen så tystnar lådan sakta, brukar sällan bli tvärtyst utan tystna när axlarna i lådan stannar smile låter längre om kopplingen trycks ner med högre varv på motorn smile
Kollat nivån på oljan i lådan?
Dåliga urtrampningslager kan yla när man trycker ner kopplingen och rasslar när kopplingen är uppe.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 251 Inlägg
21 februari 2014
Min Passat är inne på 4:e året och ca 10 000 mil med samma rasslande som du har, efter byte av låda.

Inget jag gör något åt innan det händer något mer allvarligt. I mitt fall är jag övertygad om att det är skrammel mellan tryckplattan och lådans ingående axel, för ja glömde att smörja där med rätt fett när jag satte ihop. Märks även viss tröghet när det är kallt, kopplingen vill inte greppa omedelbart.

Jag kör vidare o lider med rasslande.

Sök