2911
Sök

"Fylla på AC" Celica -92

47 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#21
Skulle man kunna provtrycka själv med kompressor?


747 Inlägg
21 februari 2014
#22
Hillm3ister skrev:
Skulle man kunna provtrycka själv med kompressor?

Nej inget att rekommendera dels p.g.a för hög fuktighet i luften från en vanlig kompressor.

/ Toni Larsson

47 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
#23
Ok ska se om jag kanske gå köra den till nån firma och kolla detta då smile


914 Inlägg
21 februari 2014
#24
Ac system ska provtryckas med nitrogen=kvävgas.
vanlig tryckluft får absolut ej användas,luft under högt tryck i kombination med kompressor oljan kan ge samma sak som syrgas/oxygen och fett =en jävla smäll.
Ett ac system ska egentligen vara 100% tätt,men med tiden så läcker det ut ytterst lite från kompressorns axeltätning speciellt om bilen står länge för då försvinner oljefilmen i axeltätningen.
Men om det bara blir ett litet tomt pys och inget mer när du trycker in ventilen så har du garanterat en läcka.Och det är inte säkert man upptäcker detta med provtryckning,utan då är det bästa att fylla systemet och samtidigt fylla i ett fluoroserande spårmedel.dvs om man efter ca 3-4 veckor lyser igenom systemet med en uv lampa så reagerar medlet med uv ljuset och läckan lyser illgrönt.

47 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
#25
Hur mycket skulle det kunna gå på att fixa systemet? Vill helst inte betala en förmögenhet men vill inte heller sitta i en bastu på sommaren.


En Medlem
405 Inlägg
24 februari 2014
#26
Svårt att säga, men en vakuumsugning och påfyllning kan väl inte kosta mycket mer än runt 1000kr?

Däremot så måste du hitta läckan först, antingen kan du göra det själv eller anlita en kylfirma, vilket är dyrare.
Eftersom systemet är tomt numera så gör det heller inget om du river ur tex en trasig kondensor, däremot måste du köpa ett nytt torkfilter då ditt gamla är förbrukat och fullt med fukt. Begagnat fungerar alltså inte här.

En piratkondensor till min bil kostar tex 450kr och skulle jag gissa är den vanligaste komponenten att gå sönder, gå med en lampa och kolla om du ser några misstänkt blöta fläckar på anslutningarna och rören.

47 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
#27
Är det inte bäst att provtrycka och hitta en eventuell läcka innan man letar efter den?


En Medlem
405 Inlägg
24 februari 2014
#28
Självklart är det bäst, men jag utgick från att du skulle fixa det så billigt som möjligt hemma.

Men jo, bästa vore om du ber en firma läcksöka då du kan ha fler än ett läckage, samt då du inte heller lär ha en spårvätska i om det är originalfyllt.

47 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
#29
Ok Worst case scenario. Vi säger att det är en läcka och att man ska betala valfri firma för att fixa den läckan? Vad skulle det kunna kosta? Farsan påstår att "Laga en AC är skitdyrt".


Avstängd
10 388 Inlägg
24 februari 2014
#30
-matte skrev:
Självklart är det bäst, men jag utgick från att du skulle fixa det så billigt som möjligt hemma.

Men jo, bästa vore om du ber en firma läcksöka då du kan ha fler än ett läckage, samt då du inte heller lär ha en spårvätska i om det är originalfyllt.

Ber? Om inte firman gör det självmant skulle jag köra därifrån.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

En Medlem
405 Inlägg
24 februari 2014
#31
Hillm3ister skrev:
Ok Worst case scenario. Vi säger att det är en läcka och att man ska betala valfri firma för att fixa den läckan? Vad skulle det kunna kosta? Farsan påstår att "Laga en AC är skitdyrt".

Det är ju väldigt svårt att säga, då jag inte vet omfattningen av skador på systemet men för att laga det hos en firma skulle jag gissa på att du får lägga fram ca 5000kr. Men det är så spekulativt så jag tycker det är oärligt.

Gör så att du åker in med bilen till ett lokalt ställe som du vet lagar sådant och är bra, be dem sedan om en offert så får du veta på ett ungefär vad det kommer att kosta.

German Engineering
9 083 Inlägg
24 februari 2014
#32
Fungerar kompressorn som den ska?

Kompressorn drivs av en elektromagnetisk koppling, som slår till och från denna under vissa fastställda förutsättningar.

Strömmen till magnetkopplingen bryts när:

1. Ytterluften sjunker under viss temperatur.
2. Trycket på lågtryckssidan underskrider ett visst värde, t.ex vid läckage i systemet.
3. Trycket på högtryckssidan överskrider till ett visst värde.

Fungerar kondensorn?

Det man bör tänka på är att genom en nedsmutsad kondensor minskar luftflödet, med sämre kyleffekt som följd. Samma sak händer om extrautrustning monteras framför kondensorn, t.ex extraljus.

FELSÖKNING

Innan man startar felsökningen på systemet bör man göra följande smile

#Kontrollera kompressorns drivrem, att den är hel och rätt spänd.

# Kontrollera säkringar tillhörande systemet.

# Kontrollera eventuella felkoder på system med inbyggd feldiagnos.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Forummoderator
18 009 Inlägg
24 februari 2014
#33
it_mutt skrev:
Pontus1991 skrev:
Som jag förstått det så kan gasen helt omöjligt ta slut utan ett läckage, så har den försvunnit lär den försvinna igen om man fyller på. Men jag är ingen guru inom området så har jag fel får någon rätta mig.

Finns inget AC-system som är 100% tätt. Så utan "extra läckor" håller "moderna" ac-system inte gasen i all evighet. Men, görs det hos en "ordentlig firma" så provtrycker de systemet innan det fylls på med ny gas (just för att se så det inte läcker)

Märkligt att folk inte lärt sig detta ännu.

Om AC inte fungerar på en -92:a så har systemet säkert stått tomt ett antal år. Tror du får plöja ner 10-15000:- för att få igång det igen. I princip "allt" måste bytas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

47 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
#34
Det är såpass jävligt alltså?


Forummoderator
18 009 Inlägg
24 februari 2014
#35
Hillm3ister skrev:
Det är såpass jävligt alltså?

Kan vara så ja. Alla kopplingar har torkat och behöver bytas ut. Det kan vara hål på kondensorn. Kompressorn kan ha rasat. Osv... Lämna in bilen och se vad de har och säga. Jobbat som bilhandlare så jag har stött på problemet ibland...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
25 februari 2014
#36
har jhu varit på en och annan bil som varit tom en längre stund det brukar ALLTID dra iväg.

inte ens efter en provtryckning är man helt säker att det kommer fungera.

provtryckte en bil inga läckor hittades fyllde på..tog 2minuter sen sköt det hål i ett rör.
fixade det..eftersom det var en toyota tog det 2år att få hem delarna typ smile

fixade provtryckte och fyllde bam och det gick sönder på ett nytt ställe.

tror inte det blev en billig lagning på den bilen   det handlade om en fyllning dom ville ha..

eller så som standard är när man kör systemet första gången så tar det en stund så tappar magnetkopplingen greppet.. =/   eller så fungerar allt perfekt någon vecka sen går det sönder någonstans.

det drar snabbt iväg en massa pengar..

Kör fort så hinner inget hända...


Sök