2800
Sök

Volvo 240 B230f varför löder man 18/19/20 i tändningbox

393 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
#1
tjenare har hört att man löder ihop 18 19 20 stiften i tändningsboxen för att få tillbaka 3grader på tädningen, Varför?

när kan man göra? till vilket syfte? någon som kan förklara?

Skåning
739 Inlägg
26 februari 2014
#2
Om jag inte minns fel så har de bilar som var utrustade med LH-Jetronic 2,4 stift till tändboxen
som jordades beroende på vilken marknad de såldes för.
Anledningen var för att ändra tändningen efter gällande lands kvalité på bränslet.
Lägre oktantal, backad tändning.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

82 Inlägg
26 februari 2014
#3
johnik skrev:
tjenare har hört att man löder ihop 18 19 20 stiften i tändningsboxen för att få tillbaka 3grader på tädningen, Varför?

när kan man göra? till vilket syfte? någon som kan förklara?

Om det var just de stiften kan jag inte bekräfta, men en tidigareläggning av tändningen kan bli som en optimering av antändningen av bränslet. Ifall du kör på etanol kan etanolen "utnyttja" denna tidigareläggning och det blir en mer optimal förbränning.

Vill minnas att det på etanol.nu/forum finns en hel del matnyttigt om att tidigarelägga tändningen några grader.

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!

393 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#4
Ibanezman skrev:
Om jag inte minns fel så har de bilar som var utrustade med LH-Jetronic 2,4 stift till tändboxen
som jordades beroende på vilken marknad de såldes för.
Anledningen var för att ändra tändningen efter gällande lands kvalité på bränslet.
Lägre oktantal, backad tändning.

men lägre oktan som 95 oktan så ska/kan man löda dom stiften.. jag ju en lh.2,4 sprutsystem alltså så kan jag göra de? men blir inte bilen svagare då ? för jag har ju b230f motorn med LH-jetronic 2,4 system.. finns det bilder på vilka stift det är? att löda vet jag vad jag gör har många års erfarenhet för reperationer på kretskort men inte nummer eller koderna tongue bara själva lödningen smile skule va roligt och labba lite och se vad som händer smile

Skåning
739 Inlägg
26 februari 2014
#5
johnik skrev:
Ibanezman skrev:
Om jag inte minns fel så har de bilar som var utrustade med LH-Jetronic 2,4 stift till tändboxen
som jordades beroende på vilken marknad de såldes för.
Anledningen var för att ändra tändningen efter gällande lands kvalité på bränslet.
Lägre oktantal, backad tändning.

men lägre oktan som 95 oktan så ska/kan man löda dom stiften.. jag ju en lh.2,4 sprutsystem alltså så kan jag göra de? men blir inte bilen svagare då ? för jag har ju b230f motorn med LH-jetronic 2,4 system.. finns det bilder på vilka stift det är? att löda vet jag vad jag gör har många års erfarenhet för reperationer på kretskort men inte nummer eller koderna tongue bara själva lödningen smile skule va roligt och labba lite och se vad som händer smile

Det finns en tråd här på garaget där det står hur man gör:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=283397

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

393 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#6
Ibanezman skrev:
johnik skrev:
Ibanezman skrev:
Om jag inte minns fel så har de bilar som var utrustade med LH-Jetronic 2,4 stift till tändboxen
som jordades beroende på vilken marknad de såldes för.
Anledningen var för att ändra tändningen efter gällande lands kvalité på bränslet.
Lägre oktantal, backad tändning.

men lägre oktan som 95 oktan så ska/kan man löda dom stiften.. jag ju en lh.2,4 sprutsystem alltså så kan jag göra de? men blir inte bilen svagare då ? för jag har ju b230f motorn med LH-jetronic 2,4 system.. finns det bilder på vilka stift det är? att löda vet jag vad jag gör har många års erfarenhet för reperationer på kretskort men inte nummer eller koderna tongue bara själva lödningen smile skule va roligt och labba lite och se vad som händer smile

Det finns en tråd här på garaget där det står hur man gör:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=283397

finns det med bilder?


Sök