3339
Sök

Audi A4 -04 Skakar och ABS och ESP-lampan lyser

7 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej.

Igår när jag var ute och körde började bilen skaka ganska kraftig och jag stannade till direkt för att se om jag hade fått punktering.

Punktering var det inte så jag satt mig i bilen och testade att köra lite till och skakningarna hade försvunnit.
Efter några hundra meter upptäcker jag att ABS och ESP-lamporna har börjat lysa.
Stannar direkt igen och stänger av bilen. När jag startar bilen igen så har båda lamporna slocknat.

Har tidigare märkt att bilen ibland har börjat skaka lite men inte lika kraftigt som nu.

Någon som har någon ide på vad det kan vara för fel?

394 Inlägg
27 februari 2014
#2
Fraanz skrev:
Hej.

Igår när jag var ute och körde började bilen skaka ganska kraftig och jag stannade till direkt för att se om jag hade fått punktering.

Punktering var det inte så jag satt mig i bilen och testade att köra lite till och skakningarna hade försvunnit.
Efter några hundra meter upptäcker jag att ABS och ESP-lamporna har börjat lysa.
Stannar direkt igen och stänger av bilen. När jag startar bilen igen så har båda lamporna slocknat.

Har tidigare märkt att bilen ibland har börjat skaka lite men inte lika kraftigt som nu.

Någon som har någon ide på vad det kan vara för fel?

Låter som att det kan vara bromsljuskontakten som knasar, hur konstigt det än låter...
Den hänger ihop med ABS och ESP, dvs när ABS felaktigt talar om för ESP att något hjul roterar med annan hastighet än de andra, stryper ESP motorstyrningen så att alla hjulen kan hitta grepp igen....
De skakningar du känner av kan då vara att motorn stryps pga att den tror att nåt hjul spinner.

Enklast svar på det får du genom att läsa av felkoder, där får du svar, här får du bara gissningar;)
Meddela gärna vad felet var när du hittat det:)


JAG gissar på bromsljuskontakten iaf:)

Lycka till
Senast redigerat av Stefan7neson (27 februari 2014)

15 Inlägg
27 februari 2014
#3
Biltema har en schysst felkodsläsare för ca 3-400kr till vag bilar. Den kan även läsa abs koder och liknande. Har en sån själv och är riktigt nöjd, funkar bra i min audi a4 2003.

394 Inlägg
28 februari 2014
#4
pattee skrev:
Biltema har en schysst felkodsläsare för ca 3-400kr till vag bilar. Den kan även läsa abs koder och liknande. Har en sån själv och är riktigt nöjd, funkar bra i min audi a4 2003.

En sådan lånade jag av en kompis, håller med dig, funkar väldigt bra. Tänker köpa en egen, hur smidigt som helst:)

7 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#5
Okej, då ska jag köpa en sån idag!

Vibrerade idag på väg till jobbet igen, inga lampor lös.
Jag kan tillägga att bromsklosslampan lyser men jag har varit inne och kontrollerat dom och dom trodde det blivit fukt i kabeln bara då beläggen såg bra ut.

Vad jag märkte imorse var att bilen drar över 1L/milen när bilen vibrerar. I vanliga fall drar den bara runt 0,5.
Det känns nästan som när man bromsar med skeva bromsskivor när det vibrerar.

7 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#6
Kan passa på att fråga vart uttaget sitter på bilen också? smile

394 Inlägg
28 februari 2014
#7
Fraanz skrev:
Kan passa på att fråga vart uttaget sitter på bilen också? smile

Uttaget sitter nere vid huvspaken under instrumentbrädan.

7 275 Inlägg
28 februari 2014
#8
Fraanz skrev:
Okej, då ska jag köpa en sån idag!

Vibrerade idag på väg till jobbet igen, inga lampor lös.
Jag kan tillägga att bromsklosslampan lyser men jag har varit inne och kontrollerat dom och dom trodde det blivit fukt i kabeln bara då beläggen såg bra ut.

Vad jag märkte imorse var att bilen drar över 1L/milen när bilen vibrerar. I vanliga fall drar den bara runt 0,5.
Det känns nästan som när man bromsar med skeva bromsskivor när det vibrerar.

Kärvande bromsok som gjort att en skiva slagit sig pga värmen?


7 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#9
Brains skrev:
Fraanz skrev:
Okej, då ska jag köpa en sån idag!

Vibrerade idag på väg till jobbet igen, inga lampor lös.
Jag kan tillägga att bromsklosslampan lyser men jag har varit inne och kontrollerat dom och dom trodde det blivit fukt i kabeln bara då beläggen såg bra ut.

Vad jag märkte imorse var att bilen drar över 1L/milen när bilen vibrerar. I vanliga fall drar den bara runt 0,5.
Det känns nästan som när man bromsar med skeva bromsskivor när det vibrerar.

Kärvande bromsok som gjort att en skiva slagit sig pga värmen?

Men borde den inte alltid vibrera då?

7 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#10
Stefan7neson skrev:
Fraanz skrev:
Hej.

Igår när jag var ute och körde började bilen skaka ganska kraftig och jag stannade till direkt för att se om jag hade fått punktering.

Punktering var det inte så jag satt mig i bilen och testade att köra lite till och skakningarna hade försvunnit.
Efter några hundra meter upptäcker jag att ABS och ESP-lamporna har börjat lysa.
Stannar direkt igen och stänger av bilen. När jag startar bilen igen så har båda lamporna slocknat.

Har tidigare märkt att bilen ibland har börjat skaka lite men inte lika kraftigt som nu.

Någon som har någon ide på vad det kan vara för fel?

Låter som att det kan vara bromsljuskontakten som knasar, hur konstigt det än låter...
Den hänger ihop med ABS och ESP, dvs när ABS felaktigt talar om för ESP att något hjul roterar med annan hastighet än de andra, stryper ESP motorstyrningen så att alla hjulen kan hitta grepp igen....
De skakningar du känner av kan då vara att motorn stryps pga att den tror att nåt hjul spinner.

Enklast svar på det får du genom att läsa av felkoder, där får du svar, här får du bara gissningar;)
Meddela gärna vad felet var när du hittat det:)


JAG gissar på bromsljuskontakten iaf:)

Lycka till

Okej Stefan7neson. Jag är imponerad. Felkod 00526 (Brake Light Switch) fick jag fram.

Jag hittade dock detta på http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00526.
FAQ 2.7. Many Automatic Transmission Control Modules will show a DTC 00526 or 17087 that indicates a faulty brake light switch. This can be ignored and will not appear if you press the brakes once before checking for Fault Codes.

Ska dubbelkolla detta imorgon men eftersom det var den enda koden jag fick fram och att du kom med ditt utlåtande så känns det ju som det kan vara rätt.

Men hur går jag vidare med detta nu då? Har du några förslag på vad jag kan göra själv innan jag behöver åka till en norsk verkstad och bli ruinerad? hmm

394 Inlägg
3 mars 2014
#11
Hej igen:)

Kul att magkänslan stämde:)

Det citatet du skrev gäller ju bilar med automatlåda. Har du automat på din??

Du bör nog byta kontakten iaf, den byter du enkelt själv, sitter nertill under rattstången på bromspedalen, så du får plocka bort underpanelen på förarsidan.
Jag vet inte vad den kostar, men du kan ju åka till nån bildemontering och köpa en begagnad där:)

Lycka till, Med vänlig hälsning//Stefan
Fraanz skrev:
Stefan7neson skrev:
Fraanz skrev:
Hej.

Igår när jag var ute och körde började bilen skaka ganska kraftig och jag stannade till direkt för att se om jag hade fått punktering.

Punktering var det inte så jag satt mig i bilen och testade att köra lite till och skakningarna hade försvunnit.
Efter några hundra meter upptäcker jag att ABS och ESP-lamporna har börjat lysa.
Stannar direkt igen och stänger av bilen. När jag startar bilen igen så har båda lamporna slocknat.

Har tidigare märkt att bilen ibland har börjat skaka lite men inte lika kraftigt som nu.

Någon som har någon ide på vad det kan vara för fel?

Låter som att det kan vara bromsljuskontakten som knasar, hur konstigt det än låter...
Den hänger ihop med ABS och ESP, dvs när ABS felaktigt talar om för ESP att något hjul roterar med annan hastighet än de andra, stryper ESP motorstyrningen så att alla hjulen kan hitta grepp igen....
De skakningar du känner av kan då vara att motorn stryps pga att den tror att nåt hjul spinner.

Enklast svar på det får du genom att läsa av felkoder, där får du svar, här får du bara gissningar;)
Meddela gärna vad felet var när du hittat det:)


JAG gissar på bromsljuskontakten iaf:)

Lycka till

Okej Stefan7neson. Jag är imponerad. Felkod 00526 (Brake Light Switch) fick jag fram.

Jag hittade dock detta på http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00526.
FAQ 2.7. Many Automatic Transmission Control Modules will show a DTC 00526 or 17087 that indicates a faulty brake light switch. This can be ignored and will not appear if you press the brakes once before checking for Fault Codes.

Ska dubbelkolla detta imorgon men eftersom det var den enda koden jag fick fram och att du kom med ditt utlåtande så känns det ju som det kan vara rätt.

Men hur går jag vidare med detta nu då? Har du några förslag på vad jag kan göra själv innan jag behöver åka till en norsk verkstad och bli ruinerad? hmm

7 Inlägg
3 mars 2014
Trådstartare
#12
Jo det är en automat jag har.

Vad heter delen man ska byta?


Stefan7neson skrev:
Hej igen:)

Kul att magkänslan stämde:)

Det citatet du skrev gäller ju bilar med automatlåda. Har du automat på din??

Du bör nog byta kontakten iaf, den byter du enkelt själv, sitter nertill under rattstången på bromspedalen, så du får plocka bort underpanelen på förarsidan.
Jag vet inte vad den kostar, men du kan ju åka till nån bildemontering och köpa en begagnad där:)

Lycka till, Med vänlig hälsning//Stefan
Fraanz skrev:
Stefan7neson skrev:

Låter som att det kan vara bromsljuskontakten som knasar, hur konstigt det än låter...
Den hänger ihop med ABS och ESP, dvs när ABS felaktigt talar om för ESP att något hjul roterar med annan hastighet än de andra, stryper ESP motorstyrningen så att alla hjulen kan hitta grepp igen....
De skakningar du känner av kan då vara att motorn stryps pga att den tror att nåt hjul spinner.

Enklast svar på det får du genom att läsa av felkoder, där får du svar, här får du bara gissningar;)
Meddela gärna vad felet var när du hittat det:)


JAG gissar på bromsljuskontakten iaf:)

Lycka till

Okej Stefan7neson. Jag är imponerad. Felkod 00526 (Brake Light Switch) fick jag fram.

Jag hittade dock detta på http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00526.
FAQ 2.7. Many Automatic Transmission Control Modules will show a DTC 00526 or 17087 that indicates a faulty brake light switch. This can be ignored and will not appear if you press the brakes once before checking for Fault Codes.

Ska dubbelkolla detta imorgon men eftersom det var den enda koden jag fick fram och att du kom med ditt utlåtande så känns det ju som det kan vara rätt.

Men hur går jag vidare med detta nu då? Har du några förslag på vad jag kan göra själv innan jag behöver åka till en norsk verkstad och bli ruinerad? hmm


394 Inlägg
3 mars 2014
#13
Bromsljuskontakt.


Sök