ÄNTLIGEN! Bytte vevaxelgivaren idag och den statar jättelätt och känns som att 50 nya hästar just tillkommit.
Vilken jävla skillnad alltså går inte beskriva hur slö den var innan jämfört med nu.
Är så jävla glad att jag äntligen hittat felet!
Nu till ett annat problem vore väldigt tacksam om någon har någon idé, jag släppte ju på kylarslangen så att väldigt mycket kylarvatten rann ut när jag bytte givaren. Så efter jag bara kört en jätteliten stund (2km) kanske så går tempmätaren över normalt(mitten) och fortsätter bara upp så fick stänga av bilen förut den börja lysa så varm blev den. Vattnet var då så varmt så de kokade när man öppnade på locket. Så jag väntade länge och då visade de sig att vattnet sjunkt efter ett tag så jag var tvungen fylla på en halvliter för att få fullt igen. Så efter det kunde jag köra hem igen men endå gick mätaren upp väldigt fort i Värme hann komma hem i allafall.
Sen när den blir varm och börjar bli för varm så kollade jag på varvräknaren när jag kopplade ibland och oftast så sjunker den fint ner till tomgång som den ska men ibland ner till 700 sen direkt när till 300-500varv och sen direkt upp till 700varv(tomgång) som en jojo ungefär. OBS, den har inte dött än! Men har kört ca: 1.5mil.
Ändå försökt påverka fram dom situationer den hade lätt att dö tidigare.
Kan det vara att när den blir för varm den börjar så? Låter ju rätt rimligt?
Verkar inte som den gör så när den är påväg upp i normal temp utan när den börjar bli för varm!
Det kan väll inte vara så att givaren är lite glapp, då skulle den väll inte kunnat gå så jädra bra nu och starta skitlätt?
Men tänkte på de dom säger med att om varvräknaren inte rör sig när man kör på startmotorn så är den glapp men stämmer verkligen de, för kollade nu och precis innan den startat när startmotorn börjar gå så rör den ju sig inte men de gjorde den inte heller på vår Saab som fungerar felfritt när jag kollade häromdagen?
Varvräknaren rycker dessutom inte längre som innan och den hackar inte på för låga varv och den är mycket rappare på gaspådrag!
Väldigt tacksam för tips!