2794
Sök

Kan man felsöka alla bilar på verkstad?

143 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej, kanske en dum fråga men har aldrig lämnat in en bil förut.. Kan man lämna in en gammal audi 80 1.8s - 91 på felsökning? alltså koppla in en dator eller något så man får fram eventuella felkoder? Eller går det bara på nyare bilar? hehe smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
6 mars 2014
#2
ska gå att felsöka en audi från 91.

sen hur felkoderna kommer hjälpa är en annan sak.

men det sitter felsökningsutag  bestånde av 2st kablar en vit och en svart kontakt.  en verkstad med Autocom ska klara detta bara dom har kabel till det

Kör fort så hinner inget hända...

163 Inlägg
6 mars 2014
#3
Audi8 skrev:
Hej, kanske en dum fråga men har aldrig lämnat in en bil förut.. Kan man lämna in en gammal audi 80 1.8s - 91 på felsökning? alltså koppla in en dator eller något så man får fram eventuella felkoder? Eller går det bara på nyare bilar? hehe smile

Det går bra, diagnosen är inga problem. Hur bra det går att hitta felet hänger mest på mekanikern. Är det någon som tycker det är roligt och utmanande med felsökning (som jag t.ex.) så kommer det nog gå bra. Är det någon oentusiastisk slöfock som tycker det är tråkigt och svårt, kommer denne läsa ut felkoder, och om de får en felkod på lambdareglering, blandning eller liknande kommer de troligen att byta lambdasond, sen efter 2 dagar får du åka tillbaka och en bra felsökare får förhoppningsvis ta backjobbet så det blir bra smile.

Ja jag är lite krass och narcissistisk av mig, men talar av egen erfarenhet tyvärr...


143 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#4
keykey skrev:
Audi8 skrev:
Hej, kanske en dum fråga men har aldrig lämnat in en bil förut.. Kan man lämna in en gammal audi 80 1.8s - 91 på felsökning? alltså koppla in en dator eller något så man får fram eventuella felkoder? Eller går det bara på nyare bilar? hehe smile

Det går bra, diagnosen är inga problem. Hur bra det går att hitta felet hänger mest på mekanikern. Är det någon som tycker det är roligt och utmanande med felsökning (som jag t.ex.) så kommer det nog gå bra. Är det någon oentusiastisk slöfock som tycker det är tråkigt och svårt, kommer denne läsa ut felkoder, och om de får en felkod på lambdareglering, blandning eller liknande kommer de troligen att byta lambdasond, sen efter 2 dagar får du åka tillbaka och en bra felsökare får förhoppningsvis ta backjobbet så det blir bra smile.

Ja jag är lite krass och narcissistisk av mig, men talar av egen erfarenhet tyvärr...

Tänkte bara få ut felkoder så jag kan felsöka själv, tycker det är roligt men vill ha någonting att gå på!smile

Olika
907 Inlägg
7 mars 2014
#5
På 1,8S med monojet är det blinkkoder som gäller, den kan inte kommunicera med nån dator, såhär kan det se ut:
http://www.youtube.com/watch?v=NoQ0UPSmkR0

Felkoderna är förmodligen samma som till 5:orna:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … 0ecuf.html

Mvh
Fredrik

143 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#6
fredriq skrev:
På 1,8S med monojet är det blinkkoder som gäller, den kan inte kommunicera med nån dator, såhär kan det se ut:
http://www.youtube.com/watch?v=NoQ0UPSmkR0

Felkoderna är förmodligen samma som till 5:orna:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … 0ecuf.html

Så en 2+2 kontakt fungerar inte? hmm

Olika
907 Inlägg
7 mars 2014
#7
Audi8 skrev:
fredriq skrev:
På 1,8S med monojet är det blinkkoder som gäller, den kan inte kommunicera med nån dator, såhär kan det se ut:
http://www.youtube.com/watch?v=NoQ0UPSmkR0

Felkoderna är förmodligen samma som till 5:orna:
http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … 0ecuf.html

Så en 2+2 kontakt fungerar inte? hmm

Det beror på hur du menar med fungerar, bilen har ju redan 2+2-kontakt men en adapter till OBD2-kontakt hjälper inte för att koppla upp den mot en dator eftersom inte styrboxen har någon sådan funktion.

Mvh
Fredrik

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 mars 2014
#8
Bilar med 2+2 kontakten sparar inte felkoderna efter att man stänger av motorn (enligt VAG-Härnösand)
Så det ger ett annat problem även om du får tag i en dator med ett så gammalt VAGCOM

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Olika
907 Inlägg
7 mars 2014
#9
LeafBox skrev:
Bilar med 2+2 kontakten sparar inte felkoderna efter att man stänger av motorn (enligt VAG-Härnösand)
Så det ger ett annat problem även om du får tag i en dator med ett så gammalt VAGCOM

Då kan du hälsa dem att de har fel, både B4 och C4 har 2x2 och de sparar felkoderna tills de blir raderade, typ89 och typ44 däremot gör det inte, förutom 20VT oavsett vilken kaross de sitter i.

VAG-COM/VCDS är fullt bakåtkompatibelt så man behöver inte få tag på nån gammal version för att det ska fungera i en gammal bil.

Mvh
Fredrik

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 mars 2014
#10
fredriq skrev:
LeafBox skrev:
Bilar med 2+2 kontakten sparar inte felkoderna efter att man stänger av motorn (enligt VAG-Härnösand)
Så det ger ett annat problem även om du får tag i en dator med ett så gammalt VAGCOM

Då kan du hälsa dem att de har fel, både B4 och C4 har 2x2 och de sparar felkoderna tills de blir raderade, typ89 och typ44 däremot gör det inte, förutom 20VT oavsett vilken kaross de sitter i.

VAG-COM/VCDS är fullt bakåtkompatibelt så man behöver inte få tag på nån gammal version för att det ska fungera i en gammal bil.

Det låter logiskt, för bilen dom pratade om var en typ89:a. Det var typ 5år sedan nu, minnet kanske förvrider deras exakta ord.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
7 mars 2014
#11
fredriq skrev:
LeafBox skrev:
Bilar med 2+2 kontakten sparar inte felkoderna efter att man stänger av motorn (enligt VAG-Härnösand)
Så det ger ett annat problem även om du får tag i en dator med ett så gammalt VAGCOM

Då kan du hälsa dem att de har fel, både B4 och C4 har 2x2 och de sparar felkoderna tills de blir raderade, typ89 och typ44 däremot gör det inte, förutom 20VT oavsett vilken kaross de sitter i.

VAG-COM/VCDS är fullt bakåtkompatibelt så man behöver inte få tag på nån gammal version för att det ska fungera i en gammal bil.

Autocom ska klar det oxå.

autocom är väll det bästa man kan ha när man avser att felsöka mycket olika märken och har hjälpt mig mycket dom 5åren jag hållt med lite mer avancerad felsökning än att testa mig fram till fel smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök