4412
Sök

varför går mitt steg in i protection käge?

346 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#1
Hej, jag har en märkes fri steg (Nitch Audio)... den har funkar bra en ca 1 vecka, men nu när ja höjde en låt med mkt bas så slutade basen att fungera.. felsökte lite och kom fram till att stegets protection lampa lyser.. jag har mätt volten till steget och den ligger på ca 13,90-14,00 Volt.. jag har oxå kollat att alla säkringar är hela, vilket de e.

vad ligger felet? eller har steget pajats?

tacksam för svar.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
30 april 2007
#2
Hur sitter steget? Sitter det inklämt någon stanns så kan det vara att det går varmt.. (Det kan det nog ändå iof smile)
Blir det för varmt slår det automatiskt ifrån för att inte smälta sönder..


21 761 Inlägg
30 april 2007
#3
Om du tar bort högtalarkablarna ur steget, lyser protectionlampan då också?

346 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#4
har har inte högtalare kopplat, utan bara basen är i kopplat

draminbil.nu
1 382 Inlägg
346 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#6
aha... wink jag har inte provat att dra ut de kablarna :S

1 Inlägg
30 april 2007
#7
har du kollat att det e jordat som det ska... för jag har haft samma problem och då vart det jordkabeln som satt löst tongue

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
30 april 2007
#8
precis, säger samma som koffe_saab, de började lysa för mej me när det inte var tillräckligt m jord!!

Två ord räcker, SAAB knäcker

346 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#9
hmm men om jag mäter volten och den ligger på konstant 14V kan det väl inte vara fel på jorden? eller?

21 761 Inlägg
30 april 2007
#10
Det har du nog rätt i. Om du har mätt spänningen på stegets kopplingsplint för strömkablar och det visar runt 14V så ska rimligtvis jorden vara bra också, annars borde inte spänningen vara så pass hög.

43 Inlägg
8 maj 2007
#11
Jag är också intresserad om det är nån som vet nåt om detta då jag har samma problem men i mitt fall så har jag dubbla steg (likadana) också noname eller Silversonic som det står på dom. Det konstiga är att det ena steget fungerar men på det andra lyser protection lampan. Jag har provat att dra ut kablarna från det som funkar för att se om det inte orkade driva båda men vad jag än har provat så lyser fortfarnade protection. Ska kanske nämnas att ström och jord kommer via fördelningsblock så båda stegen får från samma källa.

Renault Clio 1,4 16V -02
Ford Escort kombi -91

35 Inlägg
8 maj 2007
#12
Drönirettab skrev:
Det har du nog rätt i. Om du har mätt spänningen på stegets kopplingsplint för strömkablar och det visar runt 14V så ska rimligtvis jorden vara bra också, annars borde inte spänningen vara så pass hög.

det kan den vara ändå ett testinstrument behöver inte mycket styrka för att mäta ,men steget kräver mycket för att orka leverera fullt .

21 761 Inlägg
8 maj 2007
#13
900Talladega skrev:
Jag är också intresserad om det är nån som vet nåt om detta då jag har samma problem men i mitt fall så har jag dubbla steg (likadana) också noname eller Silversonic som det står på dom. Det konstiga är att det ena steget fungerar men på det andra lyser protection lampan. Jag har provat att dra ut kablarna från det som funkar för att se om det inte orkade driva båda men vad jag än har provat så lyser fortfarnade protection. Ska kanske nämnas att ström och jord kommer via fördelningsblock så båda stegen får från samma källa.

Det steg som inte funkar, har du tagit loss både högtalarkablar+lågnivåkablar och kollat om protectionlampan fortfarande lyser fastän bara strömkablarna sitter där?

21 761 Inlägg
8 maj 2007
#14
ojkroken skrev:
det kan den vara ändå ett testinstrument behöver inte mycket styrka för att mäta ,men steget kräver mycket för att orka leverera fullt .

Om mätinstrumentet visar runt 14V hela tiden på stegets strömkopplingsplintar så kommer det rätt spänning, det är jag säker på. Även fast en multimeter inte är så snabb på att mäta så skulle det ändå hinna visa att spänningen sjunker med flera Volt om det skulle vara dålig spänning fram till steget när man spelar musik.

43 Inlägg
8 maj 2007
#15
Drönirettab skrev:
Det steg som inte funkar, har du tagit loss både högtalarkablar+lågnivåkablar och kollat om protectionlampan fortfarande lyser fastän bara strömkablarna sitter där?

Ja har provat det med, det jag inte har provat än är att byta plats på stegen och prova med kablarna till det steg som fungerar...

Har börjat fundera också om det skulle kunna va nåt fel på nån av kondningarna men eftersom båda dom går ihop i samma block så borde det ju bli samma på båda stegen. Och Kondningarna visar ett Volt antal på ca 14,1 båda två...

Renault Clio 1,4 16V -02
Ford Escort kombi -91

21 761 Inlägg
8 maj 2007
#16
Ja, du kan ju byta plats på stegen om du vill testa det.

Men om du kopplar bort det fungerande steget helt och hållet så att bara det krånglande steget är kopplat, om det krånglande steget fortfarande inte fungerar fastän enbart strömkablarna är inkopplade så borde det vara fel inuti steget.

Ett annat alternativ är att testa det krånglande steget i en annan bil.

Mönsterdjup... vad är det??
16 Inlägg
9 maj 2007
#17
ja hade samma fel på mitt steg å de felet va att jorden till fläkten hade lagt av å antagligen måste fläkten funka fint annars startar inte steget för att de överhettar annars. något slags skydd, men e du lite händig och har känsla för elektronik så kan du ju kolla om jorden e bra till fläkten (om du nu har någon).

sånt e livet

121 Inlägg
9 maj 2007
#18
Den kan väll fortfarande få lite kontakt med jorden och ge 14v, problemet är kanske att den lilla kontakten som finns inte klarar att leverera strömen,  Så som många andra sagt kolla jorden.

21 761 Inlägg
9 maj 2007
#19
Visst är det aldrig fel att kolla jorden, men om man mäter ca 14V vid stegets kopplingsplintar när man spelar musik på någorlunda hög volym så ska det inte vara dålig jord eller plus.

Vitsen är alltså att mäta när man spelar musik relativt högt och dessutom mäta på stegets kopplingsplintar, INTE vid karossen. På det sättet ser man om det verkligen kommer fram tillräcklig spänning på kopplingsplintarna vid belastning. Mäter man dels utan att spela musik och dels vid karossen så finns det risk för falska mätvärden.

Det är så jag menar alltså.


Sök