3573
Sök

Vibrationer i ratten, trots nya skivor och belägg - Volvo 940

38 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Tjenare!

Senaste veckan har det uppstått vibrationer i framvagnen vid högre hastigheter (140-170km/h) på min 945 Turbo.
Men märks främst i ratten vid kraftiga inbromsningar.

Det första man tänker är ju såklart bromsskivorna och beläggen fram. Men grejen är att både framoken, belägg och skivor bara är några månader gamla då jag bytte dem i slutet av förra säsongen.
Enligt förra ägares uppgift ska fälgarna och däcken vara raka och balanserade.

Eftersom jag gillar fart och det sker en del hårda inbromsningar är jag tacksam för tips och hjälp med vad som kan vara orsaken.

Tack på förhand
/Johan
Senast redigerat av TouringJohan (19 mars 2014)

klabbarpan
3 041 Inlägg
19 mars 2014
Du är medveten om att du har flertalet leder och bussningar i Framvagnen va? Kolla över dessa.

Sedan skriver du att du gör en hel del hårda inbromsningar. Nya skivir skall slitas in, så dessa kan slå sig ganska snabbt vid snabb upphettning/kylning.

38 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
nixon89 skrev:
Du är medveten om att du har flertalet leder och bussningar i Framvagnen va? Kolla över dessa.

Sedan skriver du att du gör en hel del hårda inbromsningar. Nya skivir skall slitas in, så dessa kan slå sig ganska snabbt vid snabb upphettning/kylning.

Självklart är jag medveten om det, dock är det aldrig fel med tips på vanliga bristningspunkter.
Skivorna är inslitna som de ska, har kört ca 100-200 mil med dem utan några vibrationer.

klabbarpan
3 041 Inlägg
19 mars 2014
Såg nu att min föregående text kanske lät lite spydig, sry för det (mongo formulerat).

Men nåväl, kolla styrlederna, framförallt de inre. Även den bakre länkarmsbussningen.

477 Inlägg
23 mars 2014
har du inga vibrationer vid acceleration eller frikopplat skulle jag nog säga att nya skivorna slagit sig eller monterats med smuts mellan skiva och nav! ...Om inte någon bussning/led i framvagnen gett upp som föregående nämnde

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
23 mars 2014
kan vara dom bakre bärarms bussningarna som är dåliga..det är dom på istort sätt alla 700/900  och då kan hjulen flytta sig rejält vid inbromsning och hamna i självsvägning

Kör fort så hinner inget hända...

Sök