2557
Sök

AW30-40LE växlar inte upp

429 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
hej

min volvo 965 3.0 från 1991 (AW30-40LE) växlar väldigt sent/inte alls om jag håller full gas men om jag bara släpper lite så funkar det bra. någon som vet om det ska vara så eller vet vad som kan vara fel??
är en fd säpobil om det kan spela någon roll?

Forummoderator
26 349 Inlägg
18 mars 2014
Tycker det låter ganska normalt..?
En spolning av lådan kan ju dock aldrig skada.
Men vad menar du med "inte alls"? Så om du håller stadig gas och inte släpper av så ligger han kvar på första växeln hela tiden?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

429 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
om jag tex kör 50 och ska köra om någon så jag gasar fullt då gör den kickdown å sen växlar den inte upp igen
samma sak om jag kör tex 90 osv:)
men gasar jag bara liiite mindre än fullt då gör den kickdown och sedan växlar den upp när den kommer mot varvstoppen istället för att ligga mot stoppen i all evighet

Forummoderator
26 349 Inlägg
18 mars 2014
jocke-1991 skrev:
om jag tex kör 50 och ska köra om någon så jag gasar fullt då gör den kickdown å sen växlar den inte upp igen
samma sak om jag kör tex 90 osv:)
men gasar jag bara liiite mindre än fullt då gör den kickdown och sedan växlar den upp när den kommer mot varvstoppen istället för att ligga mot stoppen i all evighet

Som sagt, en spolning och ny olja i lådan skulle kunna göra saken bättre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

429 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
okey:) ska nog ta å göra det:)

49 Inlägg
23 mars 2014
beroende på vilken styrenhet som sitter till lådan så växlar 2.5l boxen nästan vid 6500varv

och 3.0 boxen ska växla strax under 6000 så sitter det fel så blir det som du beskriver

kolla vid rattstången mot torpedväggen där skall sitta en box med gul kontakt.. om det sitter en styrenhet med grön kontakt så sitter det fel där
Senast redigerat av Moon_Walk (23 mars 2014)

429 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
Det är rätt, den växlar inte vid för höga varv, den ligger bara långe vid varvstoppen lr vad ja ska säga:-)

Sök