2666
Sök

Kraftig vibrationer framvagnen vid acceleration Ford Mondeo HGV -99

1 253 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
Märkt senast veckorna att när man ligger i 80-90 km/h och gasar på så vibrerar det satan. Bilen skaka och vxl spaken skakar som ett asplöv. Släpper jag gasen slutar den, frirullar jag i samma hastigheter skakar det inget. Vad kan vara felet och hur dyrt kommer det att bli. Går bra om man smyger upp den i hastighet och håller gasen rätt men så fort man behöver gasa mer så ja....

Mycket tacksam för hjälp

Lev livet nu innan det är för sent

6 662 Inlägg
6 oktober 2012
Låter som din drivaxel (Finns lager till den högra) glappar, annars motorfäste..klonkar det något?
Senast redigerat av Malheus (6 oktober 2012)

De/Dem

1 253 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
Okej dyrt? Nej inget klonk bara vibrationer och kraftiga sådanna

96 Inlägg
7 oktober 2012
Kan vara så att du kanske behöver att göra en 2 / 4 hjuls inställning. Jag hade samma problem med min opel omega. Jag kom knappt upp i 80km/h och då skakade bilen som ett fallande asplöv och då uppsökte vi verkstad och gjorde inställningarna. Bilen blev som ny :)

priset skiljer sig på olika verkstäder och jag tror jag betalade 600 fram och 600 bak. Men jag är som sagt osäker till det riktiga priset.

Mvh// Bejholt

1 253 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
Okej men det skumma är ju att jag kan frirulla bilen utan växel och då vibrerar det inte och inte om jag kör och släpper gasen vibrerar det inte heller hmm

6 662 Inlägg
7 oktober 2012
Försvinner det beroende på motorvarv?

För att byta lagret behöver drivaxeln ut och isär..dyrt vet jag inte, fråga närmsta verkstad om du inte vill/kan göra det själv

De/Dem

1 253 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
ja gasar jag mer så vibrerar det mer så ska man upp på motorvägen så får man balasera gasen och växlingarna rätt för att slippa de värsta vibrationerna...

Okej så det är lagret på drivaxeln som är gånget då?

6 662 Inlägg
7 oktober 2012
Känn efter glapp, enklade är nog om du köper begangad drivaxel från skroten, bara att skifta då så sitter lagret redan på.

Kan glappa på inre drivknuten också men vet inte riktigt hur man känner efter på det..hoppar hela alltet när du vickar så är det ju inte bra ;P

De/Dem

1 253 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
Okej får kika

1 253 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
har känt och dragit i axeln och det som glappar lite är ju ut och in men inget annat och ut och in ska den ju glappa lite

6 Inlägg
26 mars 2014
Hej! Jag lyfter tråden igen, vad var felet på bilen? Jag upplever exakt samma sak på min ford och tankarna går mellan drivaxel och motorfäste.. Tacksam för svar! mvh

Sök