2590
Sök

Saab 9-3 1,9 TID 2007

32 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej...
Funderar på en sådan skapelse... Är det någon som har bra / dåliga erfarenheter av en sådan skönhet?
Den jag tittar på har i dagsläget gått nästan 22 000 mil.

/Kamran


1 863 Inlägg
24 mars 2014
#2
Jag kör en 9-5a med samma motor, går bra tycker jag. Ligger blandad körning 0,72, men då är väl 9-5an lite tyngre också. Har inte haft några problem, har kört drygt 3500 mil på ett år nu som jag ägt bilen.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

32 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#3
Hallå hallå... Tack för svaret... smile
Skrev på pappren igår... hoppas att det är ett bra köp... hon är jävligt fin....


1 863 Inlägg
26 mars 2014
#4
Grattis till köpet, du kommer nog bli nöjd! Får lägga upp nån bild här sen då?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

32 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#5
Ja absolut... ska hämta henne imorron... får passa på om det blir fint till helgen så jag kan fota lite...


32 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#6
Förresten... har du haft några bekymmer med ACn?


1 863 Inlägg
26 mars 2014
#7
kamran77 skrev:
Förresten... har du haft några bekymmer med ACn?

Ingenting alls, varmt på vintern och kallt på sommaren. Vaddårå? Problem med den?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 mars 2014
#8
En sak att se upp med på 1,9-dieseln är att rätt många bilar har fått kamremsras före bytesintervallet på tror det är 15k mil. Man bör helst byta den lite före om man vill vara säker, typ 12k mil.


6 636 Inlägg
26 mars 2014
#9
Andromeda skrev:
En sak att se upp med på 1,9-dieseln är att rätt många bilar har fått kamremsras före bytesintervallet på tror det är 15k mil. Man bör helst byta den lite före om man vill vara säker, typ 12k mil.

Alforna kör med 10 tusen mil / 5år. Vattenpumpen är den svagaste punkten i 1.9 motorerna.

De/Dem

32 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#10
666_Beast skrev:
kamran77 skrev:
Förresten... har du haft några bekymmer med ACn?

Ingenting alls, varmt på vintern och kallt på sommaren. Vaddårå? Problem med den?

Inte vad jag vet, bilfirman avskrev sig om dess funktion...


32 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#11
Andromeda skrev:
En sak att se upp med på 1,9-dieseln är att rätt många bilar har fått kamremsras före bytesintervallet på tror det är 15k mil. Man bör helst byta den lite före om man vill vara säker, typ 12k mil.

Det första bytet gjordes vid 11 500 så det kommer definitivt att utföras inom detta året...


32 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#12
Malheus skrev:
Andromeda skrev:
En sak att se upp med på 1,9-dieseln är att rätt många bilar har fått kamremsras före bytesintervallet på tror det är 15k mil. Man bör helst byta den lite före om man vill vara säker, typ 12k mil.

Alforna kör med 10 tusen mil / 5år. Vattenpumpen är den svagaste punkten i 1.9 motorerna.

Det är väldigt olika på olika märken och även inom samma märke med olika motorer...
15k mil är på dieselsaaben, men det ska göras innan...


6 636 Inlägg
27 mars 2014
#13
Alforna hade längre intervall innan men det blev lite väl mycket motorras. smile

De/Dem

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 mars 2014
#14
kamran77 skrev:
Malheus skrev:
Andromeda skrev:
En sak att se upp med på 1,9-dieseln är att rätt många bilar har fått kamremsras före bytesintervallet på tror det är 15k mil. Man bör helst byta den lite före om man vill vara säker, typ 12k mil.

Alforna kör med 10 tusen mil / 5år. Vattenpumpen är den svagaste punkten i 1.9 motorerna.

Det är väldigt olika på olika märken och även inom samma märke med olika motorer...
15k mil är på dieselsaaben, men det ska göras innan...

Det där är så j**kla skumt och urbota dumt. Varför sätta ett längre intervall än samma motor klarar i andra bilar? För att det ska se billigare ut att serva för tjänstebilsköpare?
Vattenpumpen har jag också hört ska bytas i samband med kamremmen, även om det inte är något verkstaden påminner om. En kollega har en 9-5 med samma motor.


Of World
3 371 Inlägg
28 mars 2014
#15
Undrar vad Fiat kör med för intervall? det är ju deras motor.. tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 636 Inlägg
28 mars 2014
#16
Faktiskt sa jag fel, 3 år / 6000 mil för att vara på safeside. (Fiat/Alfa)

big_smile

De/Dem

604 Inlägg
28 mars 2014
#17
Andromeda skrev:
kamran77 skrev:
Malheus skrev:

Alforna kör med 10 tusen mil / 5år. Vattenpumpen är den svagaste punkten i 1.9 motorerna.

Det är väldigt olika på olika märken och även inom samma märke med olika motorer...
15k mil är på dieselsaaben, men det ska göras innan...

Det där är så j**kla skumt och urbota dumt. Varför sätta ett längre intervall än samma motor klarar i andra bilar? För att det ska se billigare ut att serva för tjänstebilsköpare?
Vattenpumpen har jag också hört ska bytas i samband med kamremmen, även om det inte är något verkstaden påminner om. En kollega har en 9-5 med samma motor.

Finns det nån verkstad som inte byter vattenpump vid kamremsbyte. Är ju ett garantikrav från SKF på deras grejer.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!


Sök