3469
Sök

Ecodriving med gammal automatbil - hur göra?

Forummoderator
18 151 Inlägg
30 mars 2014
#21
Jag har en vanlig "dumautomatlåda" i 300C:n. Provade att dra på friskt för att komma upp i den fart jag vill ha. Istället för att slököra alltså. Förbrukningen sjönk rejält och kör numera denna Tyrannus Rex på 0.89.

Hade En Golf cab för 2 år sedan. Med 3-petad automat. Den drog litern... Tjejens Polo med mopedmotor och 4-petad automat drar 0.8 hur fan man än kör. Så ny bil är beställd till henne.

Sist men inte minst: kör i 100 km/h på motorvägen. Man sparar inte så mycket tid på korta sträckor och bilen drar mycket mindre.

Kul med en så lågmilad Opel! Nästan så den skulle sparas ju! Sen som Evildan påpekar: Rulla så mycket som möjligt. En bil som motorbromsar (utan gas) drar ingen bensin alls. Lägger du in N och rullar drar den mer alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 mars 2014
#22
Klickade på tråden och trodde det handlade om en gammal bil. sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 151 Inlägg
30 mars 2014
#23
caromania skrev:
Klickade på tråden och trodde det handlade om en gammal bil. sad

Trodde också att det rörde sig om en "gammal jävel" typ Volvo 240... TS bil är ju så ny så den säkert har lock-up..

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
30 mars 2014
#24
Hybridsmurfen skrev:
caromania skrev:
Klickade på tråden och trodde det handlade om en gammal bil. sad

Trodde också att det rörde sig om en "gammal jävel" typ Volvo 240... TS bil är ju så ny så den säkert har lock-up..

En fortfarande existerande fin -15år gammal- släde från Rüsselsheim är väl närapå att beteckna som just gammal?

10 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#25
Gammal är den för mig i alla fall, bilen är visserligen bara sex år yngre än undertecknad, men inte är den precis fabriksny. Inte har den motorbroms värd att nämna, heller. Släpper jag gasen i 50 minskar den knappt farten utanför uppförsbackar, så om jag ska rulla några längre sträckor får det bli panikbroms på slutet. Lyckligtvis tar bromsarna som om de vore nya.

Skämt åsido så tror jag att jag har fått en något bättre idé om hur jag ska gå till väga nu. Vaken och hurtig körning med lagom gas och mycket förplanering verkar vara metoden som ska användas (ganska likt manuell körning, hm!). Då är det bara att träna på! Cruise-controllen spar jag till långresorna, då kan den komma till användning.

Tackar för alla svaren, mycket lärorikt och nog har jag fått en del att tänka på.
Senast redigerat av Khirith (30 mars 2014)

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
30 mars 2014
#26
Anledningen att jag frågade om växellägena var att dessa kan användas för att minska förbrukningen rejält.
Använd dessa för att motorbromsa, lägg i trean sedan tvåan o i ca 50kan du slänga i ettan, då behöver du knappt använda bromsarna och insprutningssystemet sprutar inte in nån soppa i motorn alls förens ett visst varvtal(t.ex. 1800rpm på en gammal Volvo b230f) så sparar du väldigt mycket bränsle.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995


Sök