MrEricsson skrev:
explosiv skrev:
MrEricsson skrev:
när bilen drar 0 åker du gratis när du kör frikopplad eller på neutral så drar den soppan för tomgång
har gått ett antal eccodriving kurser även vanliga och heavy eccodrivig och inte en enda gång har instruktören sagt lägg ur växeln och rulla
du ska hålla din fart hela tiden lutar de ner för släpper man gasen tills man märker att den börjar tappa fart.
som den senaste instruktören sa "släpp gasen och motorbromsa för annars eldar du för kråkorna" funkar så väl som på personbilar som lastbilar.
ända som kan vara knepigt är att vissa automatlådor gillar och frikoppla när de rullar ut för men de kan man inte göra så mycket åt
Ingenting är gratis här i världen... Ja din motor drar noll det har du rätt i. Men det betalar du genom att behöva tillföra energi senare. Om du motorbromsar på en platt raksträcka så tappar du ju fart mer fart än jag som har neutralen i, om du inte gör det så hör av dig, då har du nämligen något som kan liknas med en evighetsmaskin...
Men visst i nedförsbacke så kan du hålla en konstant fart med motorbroms, däremot så brukar jag använda den energin i friläge för att öka min fart, för att på så vis kunna vinna tillbaka den energin i uppförsbacke. Dvs där du behöver gasa på har jag redan "gratis energi" att utnyttja.
ursäkta men vem fan slänger ur växeln på en platt raksträcka.
tror du behöver gå en riktig eccodriving kurs ?
Jag känner till en som i nedförslut håller ner kopplingen och helt enkelt vrider om tändningsnyckeln och stänger av motorn..
Det rekommenderas inte, men..så gör i alla fall han ibland.
"Alla bäckar små?"
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.