Stämmer bra det att man får lägre förbrukning på ottomotorer om man utnyttjar det faktum att deras verkningsgrad är som högst vid hög last. Däremot så tror jag inte att en sådan stor variation i hastighet som TS hänvisar till är särskilt effektiv.
Säg att du vill hålla 80 km/h. Accelerera upp till ca 95 km/h, frihjula till tex 60 km/h och repetera. Man kan ju även spara lite extra genom att stänga av motorn, men det ökade slitaget på startmotorer och svänghjul gör att det alternativet borde gå bort för de flesta.
Man ska också i regel alltid undvika att motorbromsa OM man inte vill stanna då det kräver enorma mängder energi att få upp bilens rörelseenergi igen efter ett stopp.
Dvs kör du på e4an och ser att du blir tvungen att stanna om 1km + så ska du motorbromsa dig fram till stoppet då du inte gör av med bensin på vägen. Är hindret tex ett trafikljus så kan det vara bra att glida extra länge på motorbromsen (växelval) då det kanske hinner slå om medans du inte gjort av med något bränsle.
Men om vi säger att du kör på en motorväg och kommer över en hög backe och det börjar luta neröver. Här ska du absolut frihjula då gravitationen drar dig neråt och bilens lägesenergi omvandlas till rörelseenergi. I denna situation måste du också få rulla fritt utan stopp.
Övrig eco-driving med bensinmotorer så gäller att stora spjällöppningar= låg förbrukning. Däremot så gäller detta endast vid konstanta farter, dvs accelerera inte upp från 0 till 70 med blytunga växlar. Fullgas är inte heller bra då bilen inte längre håller lambda 1, lagom är bäst. Vid acceleration så ska du hålla hög belastning på motorn med hyfsade varvtal, helst inte över 3000rpm dock. Detta skiljer sig dock åt på olika motorer men i stort sätt så max 3500 rpm för 4-cylindrar.