3563
Sök

GMC/Cheva Van -87:a Drar mycket bensin (mer än vanligt).

204 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Hejsan Garaget!

Har införskaffat mig en GMC Vandura -87, för er som inte vet så är denna van i stort sett exakt lika dan som en Cheva Van G20 bara att den är byggd i Canada. Jag har egentligen bara skruvat gamla 7/900 serien så är helt grön på v8.

Ja problemet, har kört ~12 mil på ~60 liter soppa, vilket känns j*vligt för mycket. Visst har väl kört lite in och ur garaget men tycker inte den borda dra så mycket soppa vid kallstart.

Annars går den bra, startar lätt i -10 samt får en bra tomgång så fort motorn gått upp lite i temperatur.

Vad jag sett så går aldrig motorn riktigt upp i arbetstemperatur, den lägger sig runt 60 grader. Kör man utan vatten så skenar tempmätaren uppåt 100c så mätaren verkar fungera som den ska. Har kokat termostaten och den öppnar så fint vid 90 grader.

Vad jag har hört så är tempgivaren samt packning mellan TBI enheten och insuget ett vanligt problem.

Hur kollar jag felkoderna? Vad kan annars vara fel? När jag knappar in Regnr på www.hansenkatalogen.se så står det att jag har en Cheva 305 motor, kan jag bekräfta detta på något sätt?

Mvh/ Eatorb
Senast redigerat av eatorb (26 januari 2014)

1 020 Inlägg
26 januari 2014
305 har 160 hk 350 har 200 hk om jag minns rätt, bara kolla i regbeviset.
Hade en som satte i sig otroliga mängder, den var komplös på 1 el 2 cyl..
Detta hördes faktiskt inte o märktes ej vid körning.
Dock kunde ventillyftaren knacka ibland, var enda som märktes.
Har du komptestat den?
Stanna den efter 12 mil el du gick på tankmätaren?
Hur som låter det otroligt att den skulle ta så mycket som 5 lit milen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

204 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
andreas1 skrev:
305 har 160 hk 350 har 200 hk om jag minns rätt, bara kolla i regbeviset.
Hade en som satte i sig otroliga mängder, den var komplös på 1 el 2 cyl..
Detta hördes faktiskt inte o märktes ej vid körning.
Dock kunde ventillyftaren knacka ibland, var enda som märktes.
Har du komptestat den?
Stanna den efter 12 mil el du gick på tankmätaren?
Hur som låter det otroligt att den skulle ta så mycket som 5 lit milen.

Ska kolla regbeviset! Dock enligt tidigare ägare så är det en 350 i bilen, och det behöver ju inte vara registrerat i papprena. Aldrig hört något missljud över huvud taget. Ja, det blev bensinstopp. Tankade 5 liter och kom inte ens 1 mil i statskörning.. Har ej komptestat då jag är på annan ort nästan 45 mil ifrån bilen för stunden men det ska jag prova. smile

1 298 Inlägg
26 januari 2014
De stämmer att packningen och tempgivaren på dessa kan krångla. Du har inte varit och kikat på TBIn eller? Inte fel att plocka väck luftrenaren och kika lite hur tbin ser ut oavsett. Hade en van nyligen som visserligen inte drog ovanligt mycket soppa (ca 1.5L/mil) lugn körning men de va ganska bösigt på spjällen och runt omkring där TBIn.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Forummoderator
26 354 Inlägg
26 januari 2014
Att bara tanka i 5 liter säger inte så mycket om den verkliga bränsleåtgången. Att tanka full tank, nollställa trippen och köra tills det behövs tanka igen, berättar lite mer om den verkliga siffran.

Kan ju dock vara lite surt för plånboken, om man gör det i rent experimentsyfte förstås.
Men 5 liter milen låter ju alldeles galet.
I min mening måste det ju läcka nånstans.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

204 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Pendulum skrev:
De stämmer att packningen och tempgivaren på dessa kan krångla. Du har inte varit och kikat på TBIn eller? Inte fel att plocka väck luftrenaren och kika lite hur tbin ser ut oavsett. Hade en van nyligen som visserligen inte drog ovanligt mycket soppa (ca 1.5L/mil) lugn körning men de va ganska bösigt på spjällen och runt omkring där TBIn.

Okej, har kikat lite kring tbin men inte sett något direkt.. Ska kolla lite djupare på det under kommande vecka.

204 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Mack skrev:
Att bara tanka i 5 liter säger inte så mycket om den verkliga bränsleåtgången. Att tanka full tank, nollställa trippen och köra tills det behövs tanka igen, berättar lite mer om den verkliga siffran.

Kan ju dock vara lite surt för plånboken, om man gör det i rent experimentsyfte förstås.

Tankade i nästan 30 liter bensin, och körde runt lite lungt en kväll i stan samt kanske 25 minuters tomgång. Vad ska vi säga, 5 mil kanske sen fick jag bensinstopp och det visade även tankmätaren. Hade ju varit gött att tankat fullt (150 liter) och kört 7 mil landsväg sen tankat igen, men är rätt säker på att något är galet. Dock så har jag ingen trippmätare vad jag har sett wink Dessa siffror fick jag mellan kontroll och ombesiktingen så hade jag kört 12 mil, samt tankat cirkus 60 liter med 2 eller 3 bensinstopp. Bensin läcker det inte heller, vad jag känt på lukten eller sett.

Forummoderator
26 354 Inlägg
26 januari 2014
eatorb skrev:
Mack skrev:

Tankade i nästan 30 liter bensin, och körde runt lite lungt en kväll i stan samt kanske 25 minuters tomgång. Vad ska vi säga, 5 mil kanske sen fick jag bensinstopp och det visade även tankmätaren. Hade ju varit gött att tankat fullt (150 liter) och kört 7 mil landsväg sen tankat igen, men är rätt säker på att något är galet. Dock så har jag ingen trippmätare vad jag har sett wink Dessa siffror fick jag mellan kontroll och ombesiktingen så hade jag kört 12 mil, samt tankat cirkus 60 liter med 2 eller 3 bensinstopp. Bensin läcker det inte heller, vad jag känt på lukten eller sett.

Körde du bara stadskörning under denna tid, tillsammans med 25 minuters tomgångskörning?

204 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Mack skrev:
eatorb skrev:
Mack skrev:

Körde du bara stadskörning under denna tid, tillsammans med 25 minuters tomgångskörning?

Ja precis, gled liksom runt väldigt lungt och försiktigt smile

Forummoderator
26 354 Inlägg
26 januari 2014
eatorb skrev:
Mack skrev:
eatorb skrev:

Börjar nästan förstå varför han dragit så mycket bränsle för dig, haha.
Inget illa menat men..vinterföre med minusgrader..mycket start och stopp - som det är i städer - tomgångskörning, med en oerhört tung och klumpig kaross och en tämligen gammal V8 - allt talar liksom emot en normal bränsleåtgång.

Jag hade varit nyfiken på att se vad fordonet i fråga hade dragit av landsvägskörning.

204 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Mack skrev:
eatorb skrev:
Mack skrev:

Börjar nästan förstå varför han dragit så mycket bränsle för dig, haha.
Inget illa menat men..vinterföre med minusgrader..mycket start och stopp - som det är i städer - tomgångskörning, med en oerhört tung och klumpig kaross och en tämligen gammal V8 - allt talar liksom emot en normal bränsleåtgång.

Jag hade varit nyfiken på att se vad fordonet i fråga hade dragit av landsvägskörning.

Jag förstår, men i denna stad som jag bor i så är det inga start och stopp.. wink Är mest bara att glida omkring i 30km/h. Vad jag har hört så ska dessa bilar gå att köra på 1,5-2 liter milen i statskörning ifall man kör lungt mest därför jag börjat undra ifall något är galet smile Men som du säger, landsväg i 90km/h några mil ger nog ett bättre svar ifall något är galet smile
Senast redigerat av eatorb (26 januari 2014)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 januari 2014
Har exakt likadan bil. Samma symptom. Dålig tomgång första sekunderna och går ej upp i temp trots termostatbyte. Dock har jag hyfsat normal förbrukning 1,5-2l/m. Hittar du orsaken till att den ej går upp i temp så skriv gärna en rad.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

204 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
Tänkte bara svara här.

Nu när det är varmare tider och med en bytt tempgivare eftersom det gamla var trasig så drar bilen cirkus 2 liter per mil vilket jag känner mig nöjd med. 

Dock kvarstår problemet att den inte riktigt kommer upp i arbetstemperatur, den vill lägga sig på stabila 60 grader..?

Sök