3171
Sök

VW Bubbla typ1 -66 Dör på tomgång!

10 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder så har jag ett problem med min bubbla.
Bubblan är lättstartad och går jämnt i cylindrarna, men så fort jag släpper pedalen så tvärdör den bara.
Jag har 2 teorier som jag skulle vilja veta om det har inverkan

Jag tyckte att det var lite konstigt när jag köpte den eftersom det saknades en del slangar i motorrummet.
Bland annat så saknas det en släng här från luftintaget som tydligen ska leda ner till en förvärmare, vart sitter den? Jag har inte original avgassystem utan jag har bara ett Stinger rör bak och ingen direkt ljuddämpare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203122/203122-d3f4b5cb195b371a5a01f79e5e2c9ce0_tn.jpg

Det andra som förbryllade mig är att slangen på denna bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203122/203122-ddd39feae40509bd6e40d00ef5ce78e3_tn.jpg

den gick raka vägen från oljetratten, genom ett hål i plåten, och ut i marken bakom bakdäcket.. Så jag köpte ny slang och kopplade in den i luftintaget, där jag antar att den SKA vara? eller har jag gjort något katastrofalt?

Kan denna tidigarenämnda  "förvärmarslang" vara anledningen till att min bubbla dör? Måste man ha en sådan?

Jag har även testat att byta fördelarlock, tändstift & rotor.

Motorbeteckning "A"
Senast redigerat av Fullstrutsen (28 mars 2014)

1 861 Inlägg
28 mars 2014
#2
Andra slangen är vevhus vent vad jag vet så den är lugn vad jag vet.

Avgasröret har det alltid vart så? Kan va att det är för lite motstånd kanske?

Och mig veterligen så har förvärmaren ingen direkt funktion annat än att höja insugs temp, så det är inge katastrofal skillnad vår/sommar! tongue


10 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#3
Ja det var så när ja köpte den
Vad menas med för lite motstånd?
Senast redigerat av Fullstrutsen (28 mars 2014)

1 861 Inlägg
28 mars 2014
#4
En sugmotor behöver lite mottryck för att gå som den ska gå som den ska!

Hittar ingen bra sida så du kan läsa men sök runt lite finns säkert massa att hitta!

Har du varvräknare eller möjlighet att montera en provisoriskt? Om man skulle kunna se hur lågt den orkar gå i varv innan den dör liksom...


10 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#5
Dr_struts skrev:
En sugmotor behöver lite mottryck för att gå som den ska gå som den ska!

Hittar ingen bra sida så du kan läsa men sök runt lite finns säkert massa att hitta!

Har du varvräknare eller möjlighet att montera en provisoriskt? Om man skulle kunna se hur lågt den orkar gå i varv innan den dör liksom...

To my fellow struts

Den går att varva hur högt som helst, sitter en varvmätare i den men den verkar inte fungera..
Antar att du tänkte att jag ska varva upp lite grann och sedan släppa gasen, för att se vid vilket varvtal den dör?

1 861 Inlägg
28 mars 2014
#6
Haha tänkte på det jag med (y)

Nej tänkte att du smyger ner han i varv och ser hur lågt du kommer innan han börjar hosta och dö!

Har du kollat igenom förgasaren och rengjort så den inte får för mycket soppa eller något? Hur ser stiften ut?


10 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#7
Okej ja jag kan ha mycket mycket lite gas, är först när jag släpper upp den som den dör. Så jag upplever det som att det bara är tomgång som orsakar det.

Jag har nybytt stift, fördelarlock & rotor.
är lika osäker på hur man ska ta isär förgasaren men det är nästa steg för mig att testa iallafall!

1 861 Inlägg
29 mars 2014
#8
Men hur ser stiften ut? Kolla på dom så ser du ganska fort om det är soppa som ställer till det! ^^ Testat att bara ställa upp tomgången lite?


10 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#9
Detta är min första projektbil så jag är inte så haj på detta ^^ hur ska stiften se ut om det är soppaproblem?
Förra ägaren påstod att han testat det men det kan ju absolut vara ett värt försök innan man skruvar isär allt annat smile
Senast redigerat av Fullstrutsen (29 mars 2014)

1 861 Inlägg
29 mars 2014
#10
http://www.moppenet.nu/showthread.php/1 … A4ndstift!

Ignorera att det är en moppe sida... Det va första som kom upp och samma regler gäller! Har du kvar dom andra stiften så kan du ju kika lite på dom till att börja med!

Och att rengöra förgasaren är enkelt och bra att göra så det kan du göra ändå det mår den bara bra av! smile

Rätt "gap" på tändstiften är ganska viktigt med har du ett bladmått kan du mäta det vet inte vad det ska vara på Bubbla men brukar va 0.7mm~


10 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#11
Okej jag kan kolla det, så det ska gärna vara lite tecken på soppa på den? men ej överdrivna mängder om jag fattat det rätt?

1 861 Inlägg
29 mars 2014
#12
Dom ska vara lite gyllenbruna! smile Tror att din får lite för mycket bensin när du gasar lite så öppnas troteln/spjället och släpper mer luft så att den får en bättre blandning! Testat att choka?


10 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#13
Jo jag har chokat, men den går tillbaka så fort jag ger mer gas ju. så måste vara något fel på den..
Men jag ska prova att skruva på tomgångskruven & kolla på tändstiften så dom ser ut, går den fortfarande inte igång så får jag väl ta och skruva isär förgasaren.
Tack för att du delar med dig av din kunskap smile Den är uppskattad!

1 861 Inlägg
29 mars 2014
#14
Men går den av sig självt på choken?


Och det är så lite så hjälper så gott jag kan, långt från expert men man får väl försöka! ^^


1 861 Inlägg

Sök