4013
Sök

Volvo s80 t6 problem med kylsystem

6 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
Hej ! smile

Bilen är en volvo s80 t6:a ,och den har ingen vattencirkulation i motorn? Går lixom inte att lufta systemet .Har testat att plocka ur termostaten för att se om de va den som stoppade, men ikke.
Det är vatten i hela systemet , har testat tagit bort slangar för att se om de finns vatten där, det finns men det cirkulerar inte som sagt....

Och jag får inte nå värme i kupén heller, slangarna in dit är  kalla.

Ägaren innan sa att det är vattenpumpen ? jag har svårt att tro på det men har beställt vattenpump och ska byta den för att se.

Men tänkte om någon har nån super ide vad det kan vara ( OM INTE VATTENPUMPEN )

coolcoolcoolcool
Senast redigerat av benjibeen (2 april 2014)

Forummoderator
18 155 Inlägg
3 april 2014
benjibeen skrev:
Hej ! smile

Bilen är en volvo s80 t6:a ,och den har ingen vattencirkulation i motorn? Går lixom inte att lufta systemet .Har testat att plocka ur termostaten för att se om de va den som stoppade, men ikke.
Det är vatten i hela systemet , har testat tagit bort slangar för att se om de finns vatten där, det finns men det cirkulerar inte som sagt....

Och jag får inte nå värme i kupén heller, slangarna in dit är  kalla.

Ägaren innan sa att det är vattenpumpen ? jag har svårt att tro på det men har beställt vattenpump och ska byta den för att se.

Men tänkte om någon har nån super ide vad det kan vara ( OM INTE VATTENPUMPEN )

coolcoolcoolcool

Lufta ska gå. Men finns det inte några skruvar att lossa? Kan man inte lossa en på kylaren? Pumpa på slangarna är en klassiker (bilen på tomgång).
Men visst kan vattenpumpen ge upp.
Andra mindre kul fel är tokstopp någonstans eller toppen gått och trycker in avgaser i systemet.

S80 som kokar brukar bero på felaktig kylfläkt. Men kanske inte i detta fallet då...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
problemet är löst . det va vattenpumpen som va helt pajj ändå... den va visst i plast och hade ruttnat sönder (själva ''propellern/impellern'' eller vad det nu heter)

Va orolig att det va topplockspackningen som gått då den spottade vatten ur avgasröret.

Sök