Jag är också uppväxt med Volvo, det är väl därför jag haft så många Saabar
"Köpråd - kombi (V70N eller 9-5) " och så länkar du tre V70 i första inlägget. Då har du ju redan bestämt dig
Skulle du få för dig att titta på en 9-5 bör följande stämma (sök på varför):
* 04 eller nyare
* Fulltrycksturbo eller nybytt lättrycksturbo
* Inte några missade servicetillfällen. En egenutförd servie utan kvitto har aldrig inträffat, vänd på klacken då.
* Kolla stötdämparna och bussningarna bak på kombin, de tar stryk. Bilen "hoppar" då snett med baken över broskarvar t ex.
Den största fördelen är väl helt uppenbar: En 9-5 kombi är myyycket billigare än en V70 med motsvarande motoreffekt, utrustning, årsmodell och miltal. Detta eftersom marknaden fått för sig att en tidsinställd bomb har börjat att ticka under varje Saab och alla reservdelar skrotats i och med konkursen. Det stämmer givetvis inte. Saab Parts är igång igen, och Saab går inte sönder oftare än andra jämförbara bilar. Marknaden är dum i huvudet, och det ska man utnyttja stenhårt om man köper bil
Tyvärr lär du behålla din 9-5:a när du köpt den, för eftersom marknaden är dum i huvudet kommer du heller inte att få någonting för den när du säljer den. Det är en bil du behåller och skickar vidare till grabben när han får körkort.
Det blir inte mycket billigare än såhär:
Ge 40k för en välutrustad manuell 04-05 9-5 Aero 250 hk.
Biopower-chippa den för 1500 spänn och tanka etanol. drar ca 1 liter milen blandat på etanol för 9,05 kr/ liter. En V70 T5 drar en bit över litern på bensin för 14,10 kr litern. Där har du en skillnad på 5-6 kr/ mil bara i bränsle.
Försäkringen på en 260 hkr Saab är hälften så dyr för mig som på en S60 T5. Helt otroligt.
Det är även viktigt att inte jämföra k*kar och morötter. Ska du jämföra Saab och Volvo ska du jämföra Aero mot T5 t ex. Sen tar ju de roliga motorerna i V70 slut om du inte ska ha en nyare D5:a. Saabs svagare motorer har ju åtminstone turbo så att det är lätt åtgärdat att öka effekten. En 140/170 hk sugis gör ingen glad i en stor bil.
Men det är bara vad jag tycker, marknaden är ju dum i huvudet som sagt