Volvo 16v Turbo bygget får vänta lite då jag precis blivit frälst av Vw tack vare en kompis som jag träffade för första gången på länge i midsomras (rvbm här på forumet). Han har en tyskad Jetta -83 och vi började snacka om Vw, tog en öl, snacka lite Vw, öl. osv... ja ni vet.
Sagt och gjort, 21 Juli nu i år skaffade jag en liten vit Golf årsmod. 83. Det var av en man i Gävle som hade köpt bilen med tankarna att renovera upp den och få på några breda fälgar med stretchade däck, helskön karl i sina bästa år som var lika tysknörd som min kompis. Tyvärr hade han inte längre plats för bilen, till min glädje får jag ju ändå säga
Jag köpte bilen för en billig peng och lovade att rusta upp den och lägga upp en projekttråd så han fick se.
Helt nyinförskaffad
Det första jag gjorde dagen efter var att beställa detta kit bestående utav coilovers,
GTI-läpp och klarglaslyktor med kors + tillhörande likadana extraljus.
Det kom även hem en hoodbra några dagar senare.
Något sånt här blev det ungefär
Någon vecka senare så förklarade min kompis att "BBS RM, jojo! Det är bland det fränaste som går ha ha på dessa."
Jaja tänkte jag som ville ha breda plåtfälgar.
Som tur var hittade jag ett par BBS RM split fälgar i Falun några dagar senare. Dom hade bara gått 50mil sedan dem köptes nya 1991 för att hans flickvän klaga på att bilen drog för mycket bensin med så breda däck. Jä***r tänkte jag och ringde direkt, åkte direkt också.
Här har ni dessa
Men vadå?
Det här var väl inte så upphetsande?
Tänkte jag när jag väl kom hem.
IN PÅ EBAY!
Hittade ett par 3" breda fälgbanor som jag beställde hem.
Krängde genast av däcken när fälgbanorna kom hem för att testa.
Här ser ni skillnaden
Och på med några smala sulor...
Sen börjar den faktiskt se hyffsad ut.
Men det är inte klart än på långa vägar!
Ett helt ljudsystem ska in, tidiga modellens kofångare ska införskaffas. Hela bilen ska svetsas, tennspacklas och lackas om i orginalkulör + en riktig underredsbehandling. Instrumentpanel ska även bytas till den tidiga modellen.
Och mycket mer!
Häng på i mitt rullande projekt