Jag satt i samma sits - förutom att vi har TVÅ stora hundar (mankhöjd på 70 respektive 75cm och 38 respektive 45kg (en tik och en hane)).
Alla bilar vi provat har inte funkat ihop med barnvagn. Ett tag körde jag Mondeo, som är en av de större bilarna sett till bagaget. Hundarna tog upp hela, så att få in barnvagn där var inte att tänka på. Vi köpte en barnvagn som blev relativt liten när man fällde ihop den, och la chassit (med hjulen sidan om) där fram, hade bilbarnstol, barn, fru och liggdel i baksätet (liggdelen på högkant i mittsätet, stack fram mot armstödet för föraren). Det höll sålänge man inte skulle ha mer med sig. När det vankades semester eller frugan skulle på hunduställning hängde jag på en takbox, men det är rätt osmidigt + att frun knappt nådde upp.
Nu har hon en Renault Trafic Passenger (med sista sätesraden urplockad). Den funkar kalas. Diesel, drar 0,8 ungefär.
Hur stor hund har du? Kan det bli fler hundar? Hur tycker hunden om att lägga sig som en kanelbulle och tränga ihop sig?
Gällande BMWn du länkar till så är den väl inte direkt större i bagaget än en vanlig 5-serie kombi, snarare tvärtom - dessutom är det högt upp för hunden att ta sig dit. Tänk när hunden blir äldre också...
Sen är jag själv lite tveksam till att någon köpt en sån bil, stor, stark, dyr, kraftfull dieselmotor och knappt använt bilen. Den har ju bara rullar 1000mil/år enligt annonsen. Det känns suspekt för biltypen. Att den är importerad kan ju också öka oron för mätarfusk även om det lätt kan ske på svenska bilar också..
Skatten ligger på över 9k kr, har du tagit med det i beräkningen? Det är ingen billig bil att äga...
/Mattias