850R -96 blöddrig/"dör" fel? (Fixat)

JimmyAndersson
3 april 2014 · 1 679 Inlägg

Märkte detta efter att jag plockade ut den från vinterförvaringen hmm
Händer inte så ofta men händer, symptomen är vid tomgång och ca 500varv uppåt så när man ska iväg så motarbetar den sig själv, är svag. Och ibland när man står bara på tomgång så kan den dimpa ner till ca 400varv puttra lite för att den sen återgå till normalt.

Alla tänddelar är bytt förutom stiften som rullat ca 3000mil, har nya hemma som ska bytas vilken dag som helst.
Luftfiltret har rullat ca 10mil.
Nytt soppafilter ca 2-3mil.
Inget uppenbart vaccum läckage när jag gick över med startgas.
2 olika LMM har prövats.
Ingen "gamm"soppa kvar i tanken från vinterförvaringen.
Tankas på 98 oktan

Kan tändstiften vara orsaken eller kanske tomgångsmotorn?
Går förövrigt perfekt smile

Visar inga felkoder heller.

Senast redigerat av JimmyAndersson (9 april 2014)

andreas_1996
3 april 2014 · 951 Inlägg

testa att byta tempgivare smile låter som den spökar

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
JimmyAndersson
3 april 2014 · 1 679 Inlägg

andreas_1996 skrev:
testa att byta tempgivare smile låter som den spökar

Kanske det, inbillar mig att det när den börjar/är varm smile

andreas_1996
4 april 2014 · 951 Inlägg

då ska det va den smile har samma problem fast lmm är dålig

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Tunestream
4 april 2014 · 265 Inlägg

Känns lite långsökt, men apropå tändstiften så räcker det ju med att ett stift är kass och krånglar ibland. Då kan den uppfattas som bluddrig om den helt plötsligt går på 4 cylindrar.

Hade du haft fel på något motorelektriskt tycker man ju att du borde få en felkod. En kass tempgivare ger ju kanske dock ingen felkod, men då tycker jag att du borde se på instrumentpanelen om den visar helknasigt på tempen - eftersom jag är tämligen säker på att instrumentet och datorn i bilen använder samma tempgivare.

Men kanske är det så att bränslepumpen börjar bli dålig och inte alltid orkar hålla trycket uppe?

Senast redigerat av Tunestream (4 april 2014)

JimmyAndersson
4 april 2014 · 1 679 Inlägg

Tunestream skrev:
Känns lite långsökt, men apropå tändstiften så räcker det ju med att ett stift är kass och krånglar ibland. Då kan den uppfattas som bluddrig om den helt plötsligt går på 4 cylindrar.

Hade du haft fel på något motorelektriskt tycker man ju att du borde få en felkod. En kass tempgivare ger ju kanske dock ingen felkod, men då tycker jag att du borde se på instrumentpanelen om den visar helknasigt på tempen - eftersom jag är tämligen säker på att instrumentet och datorn i bilen använder samma tempgivare.

Men kanske är det så att bränslepumpen börjar bli dålig och inte alltid orkar hålla trycket uppe?

Tändstiften ska bytas här närsomhelst smile
Hade det varit bränsle pumpen borde jag väl märka nåt på lite högre varv, men från ca 1300 varv så går den som den ska gå smile

pompe90
4 april 2014 · 408 Inlägg

JimmyAndersson skrev:

Tunestream skrev:
Känns lite långsökt, men apropå tändstiften så räcker det ju med att ett stift är kass och krånglar ibland. Då kan den uppfattas som bluddrig om den helt plötsligt går på 4 cylindrar.

Hade du haft fel på något motorelektriskt tycker man ju att du borde få en felkod. En kass tempgivare ger ju kanske dock ingen felkod, men då tycker jag att du borde se på instrumentpanelen om den visar helknasigt på tempen - eftersom jag är tämligen säker på att instrumentet och datorn i bilen använder samma tempgivare.

Men kanske är det så att bränslepumpen börjar bli dålig och inte alltid orkar hålla trycket uppe?

Tändstiften ska bytas här närsomhelst smile
Hade det varit bränsle pumpen borde jag väl märka nåt på lite högre varv, men från ca 1300 varv så går den som den ska gå smile

Hur länge fick den stå utan att startas ? stod den i varmgarage?

Gå över kablage, och låt den gå varm och gassa ur cool

Nä men hoppas du får fart på kärran, riktigt fin:)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
JimmyAndersson
4 april 2014 · 1 679 Inlägg

pompe90 skrev:

JimmyAndersson skrev:

Tunestream skrev:
Känns lite långsökt, men apropå tändstiften så räcker det ju med att ett stift är kass och krånglar ibland. Då kan den uppfattas som bluddrig om den helt plötsligt går på 4 cylindrar.

Hade du haft fel på något motorelektriskt tycker man ju att du borde få en felkod. En kass tempgivare ger ju kanske dock ingen felkod, men då tycker jag att du borde se på instrumentpanelen om den visar helknasigt på tempen - eftersom jag är tämligen säker på att instrumentet och datorn i bilen använder samma tempgivare.

Men kanske är det så att bränslepumpen börjar bli dålig och inte alltid orkar hålla trycket uppe?

Tändstiften ska bytas här närsomhelst smile
Hade det varit bränsle pumpen borde jag väl märka nåt på lite högre varv, men från ca 1300 varv så går den som den ska gå smile

Hur länge fick den stå utan att startas ? stod den i varmgarage?

Gå över kablage, och låt den gå varm och gassa ur cool

Nä men hoppas du får fart på kärran, riktigt fin:)

Den stog 6 månader smile den har körts ca 10mil sen den plockades ut och har gasats ur ordentligt, den konstiga är att den går bra i övrigt förutom dom lägsta varvtalen smile

Tunestream
4 april 2014 · 265 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Den stog 6 månader smile den har körts ca 10mil sen den plockades ut och har gasats ur ordentligt, den konstiga är att den går bra i övrigt förutom dom lägsta varvtalen smile

Ta och se efter så att inte tomgångsmotorn strular. Kan vara så enkelt!

JimmyAndersson
4 april 2014 · 1 679 Inlägg

Tunestream skrev:

JimmyAndersson skrev:
Den stog 6 månader smile den har körts ca 10mil sen den plockades ut och har gasats ur ordentligt, den konstiga är att den går bra i övrigt förutom dom lägsta varvtalen smile

Ta och se efter så att inte tomgångsmotorn strular. Kan vara så enkelt!

Finns inget läckage vid tomgångsmotorn iaf, men vet att jag har läst en guide hur man kan rengöra tomgångs motorn, fårse om man hittar den smile

Tunestream
4 april 2014 · 265 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Finns inget läckage vid tomgångsmotorn iaf, men vet att jag har läst en guide hur man kan rengöra tomgångs motorn, fårse om man hittar den smile

Gör det! Det är en klassiker att den börjar kärva och då behöver man bada den i 5-56. wink Hör efter så att den surrar också när du vrider på tändningen.

Blyfot_Racing
4 april 2014 · 904 Inlägg

Min tändspole gick sönder när jag plocka fram min efter 8månader hacka till å dog

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
JimmyAndersson
4 april 2014 · 1 679 Inlägg

Tunestream skrev:

JimmyAndersson skrev:
Finns inget läckage vid tomgångsmotorn iaf, men vet att jag har läst en guide hur man kan rengöra tomgångs motorn, fårse om man hittar den smile

Gör det! Det är en klassiker att den börjar kärva och då behöver man bada den i 5-56. wink Hör efter så att den surrar också när du vrider på tändningen.

Blyfot_Racing skrev:
Min tändspole gick sönder när jag plocka fram min efter 8månader hacka till å dog

Får pröva göra rent den smile
Bilen har aldrig dött än, bara låtit som den ska göra det smile

JimmyAndersson
9 april 2014 · 1 679 Inlägg

Felet verkar fixat, var så enkelt och pinsamt som läkande dump hmm bytte den och har nu funkat bra en stund.
Tackar för hjälpen iaf smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang