3091
Sök

Hur Mycket får man dra med en audi 200 Quattro med b-körkort?

184 Inlägg
11 maj 2007
Trådstartare
Ja som rubriken lyder undrar jag hur mycket man får dra med en audi200 med b-körkort.. Tack på förhand

Audi Freak :)

egen företagare
630 Inlägg
11 maj 2007
det brukar stå i papprena på bilen...

272 Inlägg
11 maj 2007
En sedan från -88 som jag hittade på Blocket fick dra 1540 med B kort, max fick bilen dra 1600 kg.

Åker helst på is =)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
11 maj 2007
Du får dra så mycket du vill så länge hela ekipagen ligger under 3500kg! Gäller ej husvagn.
Sen finns det massor på vv.se om du örkar leta o läsa - det gör inte jag smile

Mazda 323Racing!-->*Crew of GBrt*
103 Inlägg
11 maj 2007
Bilen och vagnen får inte väga mer än 3,5ton.

Fast va bilen får dra står i reg-pappret

GBRT-Göteborg&Borås raceteam!

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
11 maj 2007
De enklaste du kan göra är att kolla ditt reg.bevis eller gå in på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ och skriv in dittreg nummer så får du fram en del info.

Dom regler som gäller för å köra bil och släp på b-körkort är egentligen ganska enkla:

1. Släpvagnens (eller husvagnen) totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt.
2. Bilens totalvikt + släpets totalvikt får inte överstiga 3500kg.

Inträffar något av följande så krävs BE-körkort, annars kan man åka dit för olovlig körning!

Kan ju även tillägga att med tjänstevikt menas fordonets vikt utan last, men med full tank, reservhjul och en förare på 70kg.
Med totalvikt menas tjänstevikt + maxlast.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

1 893 Inlägg
11 maj 2007
Grabber skrev:
Du får dra så mycket du vill så länge hela ekipagen ligger under 3500kg! Gäller ej husvagn.
Sen finns det massor på vv.se om du örkar leta o läsa - det gör inte jag smile

En bil som har totalvikt på 1200kg får dra max 1200kg, dvs fordonståget får väga max 2400kg. Inte 3500kg.
Fordons tåget får dock aldrig överskrida 3500kg med B-kort, utom ett undantag, EU kärra får man dra även om bilen har en totalvikt på 3500kg, man får med andra ord köra ett fordonståg som väger totalt 4250kg.

OBS. Reglerna säger TOTALVIKT. Dvs. vad bil respektive släp är reggat för.
Man får alltså inte dra en bil transport kärra med 2000 totalvikt tom då den bara väger 500kg. Har man E-kort, kan man dra samma tomma kärra med en Fiat 600 (=Liten bil.)

Reglerna skall snart ändras, då nuvarande regler gält sedan Jesus gick i kort byxor.
På den tiden var bilarna lättare. Så förhopningsvis får man snart dra mera på B-kort.

Sök