2555
Sök

S70 t5 2.3L -97 hugger vid fullt gaspådrag ibland

32 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#1
Tjenare.
Min nyinköpa s70 t5 hugger till 2-3 ggr vid fullt gaspådrag när laddet nästan är fullt.
Vad kan det bero på? Har satt i nya stift.
Köpte bilen av en riktig bilskojare så det kan vara vadsomhelst.


2 452 Inlägg
9 april 2014
#2
om den hugger till så verkar det som du inte får bränsle tillräckligt om den laddar fullt,är den chippad eller har dom satt pysventil på den eller öppnat wastegaten för fullt.finns mycket som kan spela roll

döden kommer tillbaka

32 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#3
Den är både chippad och har en öppen dump!


8 250 Inlägg
9 april 2014
#4
Dags att byta bränslefilter kanske? Eller rotor/fördelarlock/tändkablar.


45 Inlägg
9 april 2014
#5
Har du en installerad laddtrycksmätare? Vad laddar den isåfall?


32 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#6
Är bränslefilter nummer 1 att  byta?


32 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#7
den laddar ca 1 bar precis, mellan 09.5 och 1 bar


8 250 Inlägg
9 april 2014
#8
dincoftw skrev:
Är bränslefilter nummer 1 att  byta?

Steg 1 är att titta på sakerna jag nämnde och bedöma skicket på dem.

Steg 2 är att börja byta saker om någon av dem ser ut att vara dåliga.

Är rotor/fördelarlock slitna så ska dem ju bytas ut. Är tändkablarna från -97 är det dags att byta ut dem. Ser bränslefiltret ut att vara gammal så är det väl spenderade pengar på att byta det.


32 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#9
hur ser jag om tändkablarna är dåliga?


8 250 Inlägg
9 april 2014
#10
Man får kolla kablarna efter sprickor, om det saknas bitar och om det finns en datumstämpel på dem.


32 Inlägg
32 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#12
Är det värt och ta en titt på vacumslangarna?


8 250 Inlägg
9 april 2014
#13
dincoftw skrev:
Är det värt och ta en titt på vacumslangarna?

Ja.


32 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#14
Okej, får se över vacumslangarna också!


32 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#15
Hittade förmodligen felet.
Sitter en 13t turbo på den av någon konstig anledning och antar att den spikar vid 1 bars laddtryck...
Så om jag ställer ner laddet till 0.8 borde den ju gå bra igeN?


2 452 Inlägg
10 april 2014
#16
13t borde det inte vara på den ska ju sitta ett 15 g om jag inte minns helt fel,o ställa ner laddet på den kan ju bli lite svårt om nån har skruvat för mycket på den wastegaten...

döden kommer tillbaka

32 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#17
Det ska vara 15, men de sitter en 13 på..


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 april 2014
#18
en T5 -97 skall ha 16T original... 15g hade 850 maskinerna... och en 13 snurra som förväntas leverera 1bar på en 2.3L lågkompmotor lär jobba sjukt hårt, vilket resulterar i värme, värme skapar spikningar...

du skall nog kolla vad det är för motor i din bil... korrekt motor skall bara b5234T3



Sök