3492
Sök

Volvo S40 startproblem behöver akuthjälp

53 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
Hej alla glada garage medlemmar

behöver hjälp av er för att jag vet inte vad som hände med bilen när jag skruvade bilen.

Jag va ute på parkeringen och skulle montera 3 extraljus på bilen eftersom det va första gången för mig att montera extraljus så gick det säkert åt helvete. jag hade bara kopplad på plus och minus sladden med säkring på och kopplad till relä också sen när jag tappade plus sladden från min hand så gick sladden rakt på minus sladden då  stod sladdarna på varandra i 3-4 sekunder sen tog jag bort dem från varandra. Jag hade tröttnat på kablar dit och hit så tänkte jag byta vänsterbak bromsoken så länge så jag har lust med el igen. Jag blev klar med bromsoken och hade nån pinne på bromspedalen under tiden jag bytte bromsoken.

Sen vrider jag nyckeln till tredje klicket och luftar bromsarna med kompisen. efter jag vart klar med bromsen tänkte jag fortsätta med extraljusen imorgon och då plockar jag alla verktyg och ska provköra bilen. (plockade ut alla sladdar som jag tänkte montera för extraljusen). Nu när jag vrider nyckeln till sist så klickar bilen bara och på  instrument panelen slocknas alla ljus och kommer efter några sekunder igen men bilen fortfarande kommer inte igång.

Det jag undrar nu. vad kan felet vara om ni gissar? tänkte direkt på säkringarna men vanliga säkringar va hela och de andra stora fyrkantiga vet jag inte om de är hela. Alltså känns som att startmotorn vill rulla och låter men det händer ingenting för motorn börjar inte ens jobba. om jag har växeln i och vrider nyckeln så klickar bilen och samtidigt börjar hacka och gå framåt men motorn fortfarande börjar inte jobba även om bilen rycker. Bilen rycker 1 eller 2 gånger på 10 sekunders startförsök.

jag gissar på säkringar, bränslepump, startmotorn eller elsystem.

Här får ni en videoklipp så ni förstår hur bilen beter sig

https://www.youtube.com/watch?v=2zhwzkbeUYQ

309 Inlägg
11 april 2014
ashys skrev:
Hej alla glada garage medlemmar

behöver hjälp av er för att jag vet inte vad som hände med bilen när jag skruvade bilen.

Jag va ute på parkeringen och skulle montera 3 extraljus på bilen eftersom det va första gången för mig att montera extraljus så gick det säkert åt helvete. jag hade bara kopplad på plus och minus sladden med säkring på och kopplad till relä också sen när jag tappade plus sladden från min hand så gick sladden rakt på minus sladden då  stod sladdarna på varandra i 3-4 sekunder sen tog jag bort dem från varandra. Jag hade tröttnat på kablar dit och hit så tänkte jag byta vänsterbak bromsoken så länge så jag har lust med el igen. Jag blev klar med bromsoken och hade nån pinne på bromspedalen under tiden jag bytte bromsoken.

Sen vrider jag nyckeln till tredje klicket och luftar bromsarna med kompisen. efter jag vart klar med bromsen tänkte jag fortsätta med extraljusen imorgon och då plockar jag alla verktyg och ska provköra bilen. (plockade ut alla sladdar som jag tänkte montera för extraljusen). Nu när jag vrider nyckeln till sist så klickar bilen bara och på  instrument panelen slocknas alla ljus och kommer efter några sekunder igen men bilen fortfarande kommer inte igång.

Det jag undrar nu. vad kan felet vara om ni gissar? tänkte direkt på säkringarna men vanliga säkringar va hela och de andra stora fyrkantiga vet jag inte om de är hela. Alltså känns som att startmotorn vill rulla och låter men det händer ingenting för motorn börjar inte ens jobba. om jag har växeln i och vrider nyckeln så klickar bilen och samtidigt börjar hacka och gå framåt men motorn fortfarande börjar inte jobba även om bilen rycker. Bilen rycker 1 eller 2 gånger på 10 sekunders startförsök.

jag gissar på säkringar, bränslepump, startmotorn eller elsystem.

Här får ni en videoklipp så ni förstår hur bilen beter sig

https://www.youtube.com/watch?v=2zhwzkbeUYQ

Ja du kan ju börja med startkablar eller ladda batteriet.

53 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
battariet är i bra skick. 12.5 V när jag kollade idag. Bilen har aldrig haft startproblem sen idag. Imon ska jag putta eller prova med startkablar men motorn börjar inte ens jobba. Om plus o minuspolen träffar varandra så ska väl säkringarna gå sönder?

5 742 Inlägg
11 april 2014
Antingen så har du dragit ur strömmen ur batteriet då du haft tändningen på eller bränt batteriet då sladden med plusmatning landade på minuspolen.

Som det redan är tipsat om så kan du börja med att testa kabla igång bilen eller ladda batteriet.

Sen måste jag även fråga varför du vred på tändningen för att lufta bromsarna?

53 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
jag hade tunna sladdar på plus o minuspolen som träfadde varandra, om det gör nu nån skillnad.

provar imorgon imorgon då så får vi se hur det blir.

Jag vred på tändningen eftersom servon ska va igång? för när man brukar trampa bromsen med tändningen av brukar det ta stopp och då måste man starta bilen för att bromspedalen ska sjunka ner.

5 742 Inlägg
12 april 2014
Var det säkring på kabeln/arna som landade på minuspolen? Om ja, gick säkringarna? Om nej så har du förmodligen bränt batteriet.

Är det elektriskt bromsservo eller?
Vanligtvis måste motorn vara igång för att servot ska funka eftersom det får sin servoverkan av motorns vakuum. Vet dock inte hur det funkar ifall det är elektriskt bromsservo.
Men hur som helst så behöver inte bromsservot vara "igång" när man luftar bromsarna, bromsservot gör det endast lättare att bromsa inget annat.

53 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
Jag hade säkring på plus sladden o den gick inte sönder, inte heller andra säkringar i bilen.  Har 2 batterier till så jag provar dem imon. Hoppas det löser sig, morbrors bil som han tänkte ta han på måndag men hoppas på att bilen blir klar :S

Har ingen aning faktiskt om det är el-bromsservo. Hade undrat också över det om att om tändningen ska va på eller inte men nu kan jag det. Tack för hjälpen kommer imon med svar

354 Inlägg
12 april 2014
Kommer nog lösa sig med annat batteri, ja om det är laddat ordentligt vill säga:)

53 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
hej igen grabbar problemet är löst. kopplade på startkablar från kompisens bil och bilen startade utan problem , så säkert batteriet det e fel på. bilen startar nu utan kablar också men blir lite svårstartad, ska nu ladda eller byta batteri.

bästa sida som finns man får hjälp direkt av alla så tack ska ni ha smile

66 Inlägg
12 april 2014
anledningen till felet är att du hade pedal lås när du bytte ok tips nästa gång dra ur säkringen till bromsljusen så sliper du felet igen tongue

53 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
det ska jag komma ihåg nästa gång smile

Sök