2259
Sök

Ingen signal till spridarna? volvo 740 -89.

132 Inlägg
21 april 2014
Trådstartare
#1
Tjena. har hållt på med skitbilen i flera veckor nu och har bytt i stort sett allt. men nu är det sådär att spridarna inte öppnar, har bra tryck på soppan fram till railen och bra gnista, tänder på startgas.

provade att ta isär relät, trodde det var trasigt och det verkade som det tills jag hämtade ett annat som fungerade sist polarens bil kördes. men tog isär båda 2 och problemet verkar vara att jag är utan signal, alltså relät vet inte när det ska öppna spridarna.. tog en skruvmejsel och tvingade relät att få signal (de som vet hur det ser ut inuti förstår hur jag menar), så spridarna går hela tiden och då startar bilen som den ska. ( eller ja den går ojämnt och så eftersom dom sprayar hela tiden ).
Någon som har några ideér?


1 008 Inlägg
23 april 2014
#2
Vilket relä är det du pysslar med?   spridarrelät i motorutrymmet eller det vita soppapump/systemrelät bakom askkoppen ?


Spridarrelät förser spridarna med +12v när tändningen slås på, styrspänningen kommer från soppapump/systemrelät.
Det är sedan bränsleboxen som bestämmer när spridarna skall öppna och ger då jordimpulser till dessa.


132 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#3
tvingade igång Spridarrelät. men har bytt båda. funderar på om det inte är styrboxen som är boven då spridarrelät inte får någon impuls alls.. har provat 2 olika, soppapumparna fungerar, inga felkoder, alla jordpunkter är okej. fin gnista och soppa till fuelrailen ..


1 020 Inlägg
23 april 2014
#4
Har du varvtalssignal?
Vet ej hur det är på volvo men saab ser man varvräknaren hoppar till när man sätter igång tändningen.
Höll på med samma problem för nåt år sen men då gick bilen bara en liten stund när man tvinga reläet, där var boxen kass.
Kollat felkod? 89 har ju självdiagnost
Senast redigerat av andreas1 (23 april 2014)

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

132 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#5
andreas1 skrev:
Har du varvtalssignal?
Vet ej hur det är på volvo men saab ser man varvräknaren hoppar till när man sätter igång tändningen.
Höll på med samma problem för nåt år sen men då gick bilen bara en liten stund när man tvinga reläet, där var boxen kass.
Kollat felkod? 89 har ju självdiagnost

som jag skrev i förra inlägget, inga felkoder, åkte o hämta en box men den passade ju såklart inte..


132 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#6
kanske hjälper med ideér om jag skriver händelseloppet, höll på att krånglade med generatorbyte och konstiga elfel. har återgärdat det och iom detta så gjordes ALLA jordpunkter iordning, sen när allt lirare med generatorn tog jag bilen på en tur, gick rätt hackigt men tänkte inte mer på det då den står sen november. stannade sen vid macken o tankade fullt. sen vägrade den starta, sen dess har jag felsökt dethär, båda pumparna fungerar det är jag helt säker på och ja.. blir galen.

Edit: ja varvtalssignal antar jag att jag har eftersom den följer varven när man tvingar igång den.
Senast redigerat av DeadNation (23 april 2014)


6 738 Inlägg
23 april 2014
#7
prova byta boxen samt tändningslås. kan ju även vara tändningslåset som glappar o inte försörjer styrsystemet med ström på nån av alla + kablar till det tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

132 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#8
letar box.. kan ju kolla tändninglåset iallafall. fler ideér?


6 738 Inlägg
23 april 2014
#9
ha koll så att Bosch numret är samma på nya boxen som på den gamla wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

It takes one to catch one
98 Inlägg
23 april 2014
#10
Jag har ingen lösning på ditt problem men här har du en länk till en sida med kopplingsscheman till LH2.4
http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/LH%202.4
Det kanske underlättar felsökningen smile


1 008 Inlägg
24 april 2014
#11
DeadNation skrev:
tvingade igång Spridarrelät. men har bytt båda. funderar på om det inte är styrboxen som är boven då spridarrelät inte får någon impuls alls.. har provat 2 olika, soppapumparna fungerar, inga felkoder, alla jordpunkter är okej. fin gnista och soppa till fuelrailen ..

Okej, har du jord på spridarreläts svarta kabel ? jordkabeln bör sitta på jordplinten innanför högra strålkastaren.
Om både jordningen och relät är OK så kan man kanske misstänka bränslepumpsrelät eller dess anslutningar i elcentralen eller själva bränsleboxen.

Men bilen startar alltså om du tvingar spridarrelät ?  det skulle vara intressant att veta om du har +12v på bränslepumpsreläts 87/1 vid detta tillfälle,  den utgången matar lmm,tomgångsmotor och spridarrelät.
Samt om du får styrjord från bränsleboxens stift nr 20 till pumpreläts 86/1 (gul-svart)

Mina tip är mao att kontrollera:
*Spridareläts jordning
*soppapumpsrelät
*bränsleboxen - lämnar den styrning till pumpreläts 86/1 när tändningen slås på?
*soppapumpsreläts anslutning 86/1, 87/1 i elcentralen

Värt att nämna är att det inte är helt ovanligt att styrutgångarna till pumprelät havererar på LH2.4 styrbox med slutnr -561
som vilket du borde ha i din 89:a.
samma boxnr återfinns i 240 i samma årsmodellsspann  ( 88b-92)
Det finns en förbättrad version som motsvarar -561 som har slutsiffrorna -951.
Senast redigerat av 240bns (24 april 2014)



Sök