3699
Sök

"bra att veta" på besiktningen, vad kan det kosta att fixa samt var kan man hitta dessa delar?

9 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
Hej, ja rubriken säger det mesta.
Jag köpte mig en billig pendlarbil igår (Opel Corsa 1.0 ECO 5D 1998) som gick igenom besiktningen den 3e denna månad men i besiktningspappret så står det följande

Bra att veta
Stomme sidobalk, bak yttre, båda sidor, rostskadad.
Hjulhus, bak höger, rostskadat.

Så av ren nyfikenhet, vet någon vad dessa delar skulle kosta och vart kan man hitta dom?
Jag har en kamrat som är bilmekaniker så den delen löser sig billigt.
Bilen rullar ju förmodligen ett år till med tanke på att den gick igenom besiktningen men då jag vill att den ska rulla längre så är detta något jag vill fixa.
Mvh
Senast redigerat av Rawsteel (30 april 2014)

5 129 Inlägg
30 april 2014
Nu vet jag inte hur det ser ut osv men lättast brukar vara att skära ur rosten och senan bocka till en ny plåt och svetsa dit smile
På med rostskyddsgrund och sen underedsmassa :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 849 Inlägg
30 april 2014
Jadu, hur långt är ett snöre? hehe......

Det beror på hur mycket rost det är vad det kommer att kosta, men det bör väl inte va så himla mycket då det bara blev bra att veta.

Är det lite rost som ska svetsas så blir det "billigt" Är det mycket blir det förstås dyrare.

Men som mb_pucken säger så köp ekonomiplåt och bort med rosten, forma till plåten och svetsa dit, på med rostskydd så håller det ett bra tag.

Sen om han du känner gör det privat blir det säkert billigare än om du lämnar in den på verkstad... bara ett tips.

9 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
Tog en koll under åbäket idag och det var inte så farligt tack och lov, rullar utan tvekan minst ett år till.
Men, jag har dock en annan fråga, när jag krypkör bilen på ettan eller tvåan eller backar, alltså utan gas så "rycker" bilen ibland, det känns nästan som att den gör små hopp emellanåt och jag upplever även vibrationer i ratten.
Vad kan detta vara?
Luften i däcken är bra.

Forummoderator
26 387 Inlägg
1 maj 2014
En vanlig enkel "service" kanske vore på sin plats?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök