5058
Sök

B230FB till B230F konvertering, byta styrbox?

5 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#1
Hej,

Har en fin 945 årsmodell 1991 som hade en B230FB. Hade bara gått 21.000 mil och var i perfekt skick, meeeen, jag tycker att B230FB med 531 topp och Vx3 kam inte alls är lika rolig som den ruskigt råstarka B230F.

Så jag har slitigt i nån vecka med att få fram en 530 topp och en M kam, renovera allihopa (slipa in ventiler osv.) och slängt på, motorn startade direkt och går kanon. Har fått bättre bottendrag, men inte alls lika grymmt bottendrag som i till exempel farmors 945 -94 med B230F. Ska dock nämnas att hon har elfläkt men inte jag.

Så då frågar jag: Borde jag byta styrboxarna? Har B230FB styrboxar som är programmerade att passa den högvarviga toppen och kammen? Är det min remfläkt som segarn ner?

Tacksam för svar! big_smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 maj 2014
#2
Är du på riktigt? Dolda kameran?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

377 Inlägg
3 maj 2014
#3
haha va fan.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 maj 2014
#4
Men för all del... Du kan sätta i en T kam. Då får du lite mer bottendrag.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

5 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#5
Jag är faktiskt seriös och vill ha hjälp -.-
Jag har min 945:a helt original som bruksbil och vill inte behöva varva typ 4000 och över hela tiden för att få ut de extra hästarna ur FB:n. Är det ingen som har nåt att komma med? Har googlat som en besatt men gett upp.

6 738 Inlägg
3 maj 2014
#6
Boxarna är olika men borde gå att använda dom också. men du kan ju prova byta till ett par boxar som kommer från en bil med b230f.

Alla bilar går ju olika även om det är samma motor. Allt beroende på hut motorn skötts/körts under sin livstid.

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 maj 2014
#7
_VolvoJocke_ skrev:
Jag är faktiskt seriös och vill ha hjälp -.-
Jag har min 945:a helt original som bruksbil och vill inte behöva varva typ 4000 och över hela tiden för att få ut de extra hästarna ur FB:n. Är det ingen som har nåt att komma med? Har googlat som en besatt men gett upp.

T kam var ett seriöst tips

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

5 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#8
DiwraZ skrev:
_VolvoJocke_ skrev:
Jag är faktiskt seriös och vill ha hjälp -.-
Jag har min 945:a helt original som bruksbil och vill inte behöva varva typ 4000 och över hela tiden för att få ut de extra hästarna ur FB:n. Är det ingen som har nåt att komma med? Har googlat som en besatt men gett upp.

T kam var ett seriöst tips

Ja ok tack tongue Har en T-kam liggandes från en tidigare Lättryckare, kan ju alltid pröva slänga i den.
Men det riktiga problemet är vad som skiljer en FB från en F mer än topp å kam, för som sagt så går den inte som det ska nu även med 530 topp och M kam. Och ger byte till elfläkt bättre bottendrag t.ex.?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 maj 2014
#9
_VolvoJocke_ skrev:
DiwraZ skrev:
_VolvoJocke_ skrev:
Jag är faktiskt seriös och vill ha hjälp -.-
Jag har min 945:a helt original som bruksbil och vill inte behöva varva typ 4000 och över hela tiden för att få ut de extra hästarna ur FB:n. Är det ingen som har nåt att komma med? Har googlat som en besatt men gett upp.

T kam var ett seriöst tips

Ja ok tack tongue Har en T-kam liggandes från en tidigare Lättryckare, kan ju alltid pröva slänga i den.
Men det riktiga problemet är vad som skiljer en FB från en F mer än topp å kam, för som sagt så går den inte som det ska nu även med 530 topp och M kam. Och ger byte till elfläkt bättre bottendrag t.ex.?

På en b21a skiljer det 2hk om man har fläkt med eller utan slitkoppling. Visst kommer du få något högre effekt samt lite mer lättvarvad motor utan fläkt men jag tror inte att du märker skillnadnen. Men menar du på fullaste allvar att en 116 hk har mycket bättre bottendrag jämfört med en 131 hk.

Har du gjort en storservice på bilen? Det brukar göra susen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

5 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#10
Jag har kört två stycken Volvo 940 med B230FB och En 940 och en 740 med B230F och jag har upplevt B230F som starkare på låga varv. Men det är väl helt logiskt och allmänt känt att en kam med högt lyft (Vx) gör att motorn måste köras på högre varv för att man ska få ut kraften. Samma sak med 531 toppen, en topp med större kanaler ger ju lägre kompression och lägre gashastighet. Det är iaf så jag lärt mig det hela. Kollar du upp specifikationerna för B230 så står det ju också t.ex. att B230F når max Nm vid 2500 RPM och B230FB vid ca 3000 RPM.

Bilen är inköpt i Mars så jag har inte ägt den så länge, men det har fullstämplad servicebok och har alltid servats på Volvo, men får kanske ta en bättre titt i papperna då.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 maj 2014
#11
_VolvoJocke_ skrev:
Jag har kört två stycken Volvo 940 med B230FB och En 940 och en 740 med B230F och jag har upplevt B230F som starkare på låga varv. Men det är väl helt logiskt och allmänt känt att en kam med högt lyft (Vx) gör att motorn måste köras på högre varv för att man ska få ut kraften. Samma sak med 531 toppen, en topp med större kanaler ger ju lägre kompression och lägre gashastighet. Det är iaf så jag lärt mig det hela. Kollar du upp specifikationerna för B230 så står det ju också t.ex. att B230F når max Nm vid 2500 RPM och B230FB vid ca 3000 RPM.

Bilen är inköpt i Mars så jag har inte ägt den så länge, men det har fullstämplad servicebok och har alltid servats på Volvo, men får kanske ta en bättre titt i papperna då.

Jag satte i en T kam i en vanlig f och upplevde något bättre lågvarvsegenskaper jävfört med en vx. Ej vx3

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

149 Inlägg
3 maj 2014
#12
Plana av 531 toppen 2mm å förställ tändningen så får du bättre komp å lite bättre fart. Sen är jag rätt imponerad av folk som känner skillnad på att köra med och utan viscofläkt.

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

och Dupont
581 Inlägg
3 maj 2014
#13
Intressant  smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!


Sök