Jo,
som ämnet säger.. Köpte ett par begagnade fälgar å däck till min Polo 6R, 215/45 R17 Hakka V. (Rekommenderas 215/40 R17 egentligen, men däckia sa att det var OK och monterade endå). På vägen hem så noterade jag ganska snart hur bilen far och flänger (spårar), får nästan ta i för att hålla emot ratten. Långsam körning på dåliga vägar är ännu värre. Det är precis som yoken i ett flygplan vid autopilot. Ratten drar 10-15% åt höger vänster och följer spåren.
Inte nog med detta, bilen envisas om att däcktrycket är för lågt också. Har testat 2.2, 2.6 och 3.0 (vad är egentligen optimala?)
Har googlat lite och det verkar som att hjulen är för breda/för stora för bilen. Men varför skulle däckia då montera dom åt mig över huvudtaget? Kan det vara så att typ länkarmsbussningarna eller balansering är åt helvete (vibrationer i ratten mellan 90-100kmh också).
Läxa gärna upp mig gällande det här med däck och fälg. Som 8 årig bilägare har jag aldrig (!) behövt köpa eller byta däck (alltid fått med i nya bilarna.)