3261
Sök

Kompressormata b230a

32 Inlägg
7 november 2005
Trådstartare
Ska överladda en 740 med helt orginal förgasaremotor med en eaton kompressor.

Nån som har några tips?

Vad är kompressionsförhållandet i en b230a?

Klarar orginal gulkorksförgasaren laddtryck? eller ska man suga igenom kompressorn?

Nån som har turbokonventerat eller liknande på denna typ av motor som vet hur mycket man vågar ladda med helt orginal motor?

Har svarvat remskivor för 0,6bar nu

Är tacksam för alla svar!

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
7 november 2005
komp.förhållandet kan du slå upp i närmaste verkstadshandbok, kompet måste du f.ö sänka om du på nåt sätt vill lyckas vettigt... snikvarianten är dubbla topplockspackningar, gärna av lite tuffare modell, funkar rätt hyffsat, men som sagt de e snik

mitt tips är att du kastar bort org.fuggen och använder ett par flåtiga trimförgasare typ weber eller dellorto av lämplig storlek...

Förgasarna ska ju egentligen sugas igenom, men går såklart att modifiera för trycksättning...
Senast redigerat av turbotompa (7 november 2005)

32 Inlägg
7 november 2005
Trådstartare
Har tänkt lägga den sammanlagda kompressionen, laddtryck + kompressionsförhållandet strax innan spikningsgränsen för bf 98okt.
Har funderat på en tjockare kopparpackning om 0,6bar blir för mycket.

Hur mycket pallar org topppackning tro?

Detta är ett lågbudgetbygge på en bruksbil så jag ska försöka att modifiera motorn så lite som möjligt, och försöka att andvända orginalförgasaren.
Men ändå få det driftsäkert, hur nu den ekvationen ska gå ihop?

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
7 november 2005
Du kan nog ladda bortåt 0.8-0.9 kan ja tänka mej...
förutsatt att du får ner kompet ordentligt
Senast redigerat av turbotompa (7 november 2005)

laddtrycks beroende
72 Inlägg
7 november 2005
finns en kille i borlänge som säljer turbo kit. dubbla dellorto 40 o tryckkammare o 740turbo o 740 grenrör o intercooler o rör o allt. ja ett helt kit för 4000:-finns på blocket under förgasarturbo

32 Inlägg
9 november 2005
Trådstartare
Ok, hur mycket laddar han då?

Jag har ju inte tänkt att kompsänka alls.
Ingen som vet vad orginalkompen i en b230a är?

736 Inlägg
9 november 2005
b230k (förgasare) 10,5:1 enligt Volvo 240 instuktionsbok 1988-samma som b230a? någon som vet?

Sök